söndag 20 oktober 2013

Veckans mat vecka 42

Har tänkt försöka äta ur frysen en smula denna månad då det som det lätt blir samlas lite smått och gott som visserligen kan vara bra att ha men också kan bli för gammalt om man har otur. Jag ska också göra en ordentlig inventering av min utefrys så jag har koll på vad som finns där. Den är placerad i vårt pannrum som ligger separat från huset och innehåller till största del vårt älgkött samt bär av olika slag; en riktig Norrlandsfrys skulle man kunna säga!
Det är enklare att hålla reda på vad man har ifall det finns uppskrivet och även enklare att planera om man säkert VET att man har tex soppkött till en köttsoppa och inte bara TROR att man har. Jag säger inte att det har hänt att jag gjort sådana korkade missar och sedan stått där med soppgrönsaker och fått offra ganska dyr älgstek till soppkött men det är PRECIS vad jag har gjort. :)


MÅNDAG
Pizza med skinka, bacon, svamp, ananas, lök, tomat och ost.

Egentligen är det inte alls min önskedröm att baka pizza till en vardagsmiddag då det tar en del tid att förbereda ingredienser och jäsa deg samt grädda och städa men jag hade dels lovat barnet och tänkte också att det kunde vara en bra familjeaktivitet då det ju blev lite spännande under helgen med födseln som kom av sig. Det mesta som behövdes till anrättningen fanns redan hemma,osten fanns tex i frysen i form av frusna kantbitar. Pizzasås fanns sedan tidigare även där då det i regel blir över när man kokar enligt mitt recept och då fryser jag den bara till nästa gång. Tomaterna var små hemodlade körsbärstomater som började se lite ledsna ut men som gick utmärkt att lägga på pizza. Det jag behövde köpa var skinka och färsk jäst. Jag valde att köpa ojämna skinkskivor på Willys som säljs väldigt billigt, runt 50 kr/kg, just för att de är ojämna och därför inte går att sälja som smörgåspålägg. Till pizza, sallad eller kanske pyttipanna passar de dock fint!

När jag ändå gör pizza så gör jag alltid en ordentlig laddning för att ha i frysen, det är bra snabbmat och förmodligen det min sambo blir mest glad över i matlådan så av ren kärlek och omsorg brukar jag göra ett par extra bitar bara för den sakens skull.

När ugnen var varm och igång så gjorde jag även en ugnspannkaka till tisdagens middag samt en laddning hamburgerbröd då det vankas parisare till helgen. Jag förberedde även en pirogdeg som ska ligga i kylen till tisdag då jag tänker baka piroger som komplement till onsdagens middag som blir soppa. Det blev nämligen över både skinka, svamp och ost från pizzabaket och det är god fyllning i piroger. Det går egentligen bra att baka ut dem ganska direkt men jag började känna mig rätt trött och insåg att jag behövde vila också varpå det blev väntans tider för pirogdegen.


TISDAG
Pannkaka

Vi har experimenterat en del för att få fram den perfekta ugnspannkakan då vi inte är helt överens om hur den ska vara. Jag föredrar fluffig gyllene och lite degig, min sambo brun och genomstekt och barnet verkar äta vilken form som helst. Jag har också gjort en del justeringar på receptet då mitt originalrecept som följt mig från hemmets härd inte är helt anpassat till min nuvarande ugn som är lite större än den jag växte upp med.

Numer lyder mitt recept därför:
1 liter mjölk
4 dl mjöl
4 ägg
1 smula salt

Ibland så finriver jag morötter och lägger i eller byter ut en dl vetemjöl mot någon grövre mjölsort. Äppelskivor tycker jag också är gott i liksom blåbär eller fläsk! Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp men igår var jag väldigt fantasilös och vispade bara ihop det enklaste möjliga.

Receptet räcker till middag till familjen och oftast också varsin matlåda, lite beroende på hur hungriga vi är. Kostnaden per portion är ungefär 4 kronor utan tillbehör, säg 5-6 kronor med sylt och grädde.

Den pannkaka som tillretts till denna dag var av den mer degiga gyllengula sorten så vid min hemkomst stod mannen och stekte på den i stekpannan. :) Den serverades också med några skivade jordgubbar som blev över från förra veckans utsvävning till barnets kvällsmål.


ONSDAG
Svampsoppa med ost och skinkpiroger

Tidigare i höstas sålde lokala ICA förpackningar med grillchampinjoner för 5 kronor styck, det ordinarie priset var 25 kronor. Jag köpte 5 lådor och fick rejält med svamp att skiva och frysa. Gott i grytor och till älgkött, pizza och soppa.

Pirogerna bakade jag på tisdagkväll och fyllde med en blandning av lök, svamp och skinka som blev över från måndagens pizzabak. Jag fräste allt i stekpanna, kryddade med salt, peppar och lite vitlök. I kylen fanns en liten skvätt mellangrädde i ett paket vilket jag slog över för att koka fram lite mer smak ur blandningen.

Vad gäller soppan så har jag vad jag minns alltid gjort den med färsk svamp och därför blev mötet med den frysta svampen i soppform inte helt igenom lyckat. Det smakade för all del lika gott som så men svampen fick en ganska seg konsistens som jag inte gillade alls. Sagt och gjort så mixade jag resten vilket genast förhöjde smakupplevelsen.
Barnet uppskattade inte alls maten vilket jag redan på förhand räknat ut men jag tycker det är viktigt att man försöker äta olika saker, även det man inte är så van vid eller nödvändigtvis älskar. Hon åt smörgås med kokt ägg och drack mjölk och fick risgrynsgröt till kvällsmålet för att fylla ut magen lite mer inför natten. Till hennes stora lycka fanns det också i kylskåpet en halv köpt Schwarzwaldtårta som hon fick med sig hem från sin morfar på måndagkvällen. Den behövde ju trots allt ätas upp och jag misstyckte inte heller till en portion sliskig tårta till efterrätt! Just Schwarzwaldtårta är en av de få köpta tårtorna jag verkligen gillar, i övrigt är jag rätt skeptisk mot hela det köpta tårtkonceptet ifall de inte kommer från konditori eller bageri. Och vad gäller de sista två kategorierna tycker jag att de är alldeles för dyra och köper inte själv utan bakar glatt!

Kommande dags lunch skulle då egentligen blivit soppa och pirog men det kändes lite omständigt att få med sig soppan så vi beslöt att istället ta bara piroger och komplettera med sallad som jag hackade ihop av det ännu existerande salladshuvudet från förra veckan tacos, en pytteliten bit överbliven gurka, ett äpple, en lite ledsen rödlök och en näve oliver.


TORSDAG
Rester som blev våfflor

Min ursprungsplan var att värma en burk korvstroganoff från frysen men eftersom det fanns en del vispad grädde kvar från tisdagens middag bestämde jag att det var bra att ta vara på den i första hand och gräddade därför våfflor till familjen som inte alls misstyckte inför att äta mjölmat en gång till denna vecka, snarare tvärtom! De såg riktigt glada och upplivade inför högen med våfflor som alltså ersatte den utlovade upptinade stroganoffen. :)

FREDAG
Parisare

Barnets önskemål. Brukar egentligen bara köpa parisare om det är extrapris men Snålmor var återigen en god mor och investerade i det efterfrågade. Jag har ett otroligt nostalgiskt förhållande till parisare på grund av morfar som ansåg att parisare var PRECIS vad man behövde på kvällen istället för gröt eller smörgåsar. Jag har så fina minnen av långa kvällar med kortspel och parisare i morfars inrökta kök med den brunvitrutiga bordsduken i plast. Det var i det köket som jag lärde mig att äta senap då morfar menade att det mer än något annat var pricken över i vad gäller parisare. Och sakta sakta lärde jag mig att han hade rätt.

Jag bakade redan i måndags egna hamburgerbröd till denna måltid, det var mitt första försök på egna bröd och med facit i hand så ska jag nästa gång göra bröden dubbelt så stora. De var mjuka och luftiga men alldeles för små vilket var trist. Det är dock ett bra exempel på vikten av att tänka själv när man ska baka och laga mat och följer ett recept. Är det rimligt? Med tanke på degens storlek och den storlek som angavs som lagomt mått för att ta upp ungefär 30 bröd så borde jag förstått att det kanske fungerar för små barnhamburgare/portioner men knappast för större omfång på burgare/parisare. Ingen skada är dock skedd, däremot vet jag bättre till en annan gång!


LÖRDAG
Men hur blev kotletter med potatis till pizza?! :)

Lunchen blev rester från veckan i form av våfflor och parisare, uppskattat av alla.
Till middagen hade jag plockat fram fläskotletter som blivit över sedan sommarens grillningar och därför vilat i frysen. Fläskkött håller inte lika bra i frysen som älgkött så givetvis bör de konsumeras före älgen för att smaka så bra som möjligt. Sagt och gjort så stektes de runt om på hög värme och fick sedan eftersteka med lök och kryddor under lock. Därefter rörde jag ut mjöl i grädde och kokade ihop skyn tillsammans med grädden till en god sås som kotletterna sedan simmade runt i och blev bara godare och godare! Jag hade kvar en näve torkade trattkantareller som jag smulade och rörde ner, svamp och fläskkött gifter sig utmärkt bra tycker jag! För lite syrlighet tillsatte jag syltlökar och allt var helt perfekt tills mannen kom in och erkände att han väldigt gärna ville få bjuda på pizza. Egentligen så var ju det FRUKTANSVÄRT onödigt men jag är inte den som inte vill uppmuntra ett gott initiativ till familjeumgänge så självklart åkte vi iväg!

Om sanningen ska fram så tänkte jag också som så att jag vet att kotletter blir så galet mycket godare om de får ligga och dra i såsen ett dygn så av ren och skär smakegoism tyckte jag det var värt att vänta till söndagen och jag blev verkligen inte besviken!

SÖNDAG
Kotletter och potatismos och en del rester!

Gårdagens kotletter fick sällskap av ett hemgjort potatismos som blev pricken över i och till middagen fanns det rester över från gårdagens pizzainköp. Ingen i familjen orkar äta upp en hel pizza så givetvis ber vi om en kartong till resterna och får därmed njuta minst en måltid till av köpet! Eftersom vi hade vitkål hemma gjorde jag en egen pizzasallad som fick avnjutas tillsammans med lördagens synd! Till kotletterna och moset serverade jag blandade gula och röda småtomater som plockades in gröna från sommarens tomatodling och som fått ligga och mogna till sig. Barnet är ingen vän av vare sig kotletter, pizza eller småtomater men åt potatismos, ärtor och gurka till lunch och en överbliven parisare till middag.

Veckans handling
8 liter mjölk
5 kg mjöl
1 liter grädde
rödbetor, kålrot, purjolök
saft
gurka
smör
margarin
mjöl
ägg

Sammanlagt just under 300 kronor gick det åt. Rotsakerna var på extrapris så jag köpte lite extra för att ha framöver. Nästa vecka blir det därför soppa iallafall två dagar då vi kommer pröva dels rödbetssoppa men också älgköttsoppa. Saft borde och skulle jag absolut kunna hitta ett köpt alternativ till bara jag får bättre snurr på mina bärbuskar som än så länge är lite för unga för att ge de volymer jag vill ha. I somras gjorde jag en saft på vinbärsblad som blev väldigt god men som i sambons tycke snabbt får en lite fadd smak och därför gör sig bäst från frysen till bordet till munnen och sen slut. Att ha med den på jobbet blev då ingen hit ansåg han. Därför så köper vi nu saft igen så får vi se till sommaren. För egen del dricker jag helst vatten till maten men det är något som sambon har väldigt svårt för, han ogillar verkligen smaken av vatten och vill egentligen aldrig dricka det som det är. Jag tror att det där är lite vana då vi i mitt hem fick dricka saft väldigt sällan och det var vatten som gällde om man var törstig mellan måltiderna. I hans föräldrahem dricks det väldigt lite vatten utan det ska alltid blandas med någon smaktillsats av något slag. Jag har absolut inget emot vare sig saft eller juice, det är väldigt gott, men tycker att det är onödigt socker och inget man ska vänja sig vid per automatik. Däremot respekterar jag såklart hans upplevelse av att det är obehagligt med smaken av vatten och köper saft eftersom det känns så pass viktigt för honom även om planen är att det så småningom ska vara enbart hemkokt saft om det ska konsumeras saft hemmavid.
Gurkan är väldigt dyr just nu, 35 kronor/kg, men är en väldigt praktisk och bra grönsak som mitt barn älskar. Finns det gurka går det i regel lättare för henne att börja peta i sig det övriga på tallriken och ofta glömmer hon bort att efter att tag att hon inte ville smaka och äter på. Alla knep är tillåtna i krig, kärlek och barnuppfostran!

Lördagkvällen bjöd på en liten extrahandling i samband med ett besök på pizzerian då jag behövde ägg, mjöl och smör för att vara säker på att kunna fortsätta baka vilket var helgens Snålmorstema. Jag har ju hellre frysen full med bröd, bullar och kakor INNAN babyn kommer än att stå och amningsgråtfärdig försöka vispa ihop något som ska föreställa bakverk för att någon ska hälsa på och jag känner ett behov av att bjuda på hembakt. Nej, det är ingen som kommer kräva det av mig men eftersom jag gärna bjuder på både fika och mat vid besök så föredrar jag ju att ha det hembakta klart framför att köpa vilket ju kommer stämma dåligt in på Snålmors filosofi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar