fredag 11 oktober 2013

Veckans vettiga val vecka 41

Veckan inleddes med en ganska trött och höggravid mor som höll en lång utläggning för sig själv om årets älgkött som ska betalas. Utläggningen i sin helhet finns i inlägget om mat för vecka 41.
Summan av kardemumman blev i vart fall att under det kommande året ska det dels plockas tillbaka nära 6000 kronor till mig som jag lägger ut nu på att betala älgköttet, det ska sparas ihop 6000 kronor till på ICAkortet för nästa års älgkött OCH också fortsätta finnas en buffert på ICAkortet ifall man skulle snubbla över sämre oförberedda tider. Det är inte att underskatta det där med buffert för oförberedda händelser, till exempel så klarade sig familjen under en period då mannen var emellan arbete som det så vackert heter på det överskott som fanns i matkassan och kunde på så vis leva ungefär som vanligt även om kassan i övrigt var skral. Det ska hursomhaver varje månad finnas över 800 kronor på ICAkortet av de 2000 som sätts in. De matpengar som jag lägger ska halveras under 10 månader för att få tillbaka de pengar jag lägger ut nu. I slutändan ger detta att vår familj som är två vuxna och snart två barn ska klara sig på en matkostnad på 1800 kronor i månaden. Det är inte mycket det skulle jag vilja säga men jag TROR att det går om man verkligen tokplanerar och ser till att ta tillvara på allt. Bäst av allt är ju att det faktiskt inte är någon fara ifall det INTE skulle fungera. Vi har pengar ändå och kan lösa det på annat sätt men det är skoj att utmana sig själv!

Att handla eller inte handla, det är frågan!
Veckans mathandling blev på grund av graviditeten lite upp och ner då det helt plötsligt uppstod ett behov av mat som ger extremt snabb energi och inte behöver tillagas någon längre stund. Sådan mat kostar pengar varvid budgeten drog iväg och sprack. Men så kan det vara.

Ta fyra för 20 kronor!
Nja, såklart hade jag sparat mer om jag INTE köpt fyra chokladbitar för 20 kronor men med två veckor kvar till förlossning och ett ökat energibehov och trötthet och heltidsjobb så kom jag fram till att jag absolut behöver en liten sockergömma på arbetet. Det erbjudande som fanns var bra, jag har sparat minst 15 kronor på det och jag känner mig helt tillfreds med det hela. Jag köper för det mesta inte godis sådär utan försöker verkligen låta bli då jag vet att jag väldigt lätt hamnar i att vilja konsumera stora mängder socker varje dag och det inte alls är bra för mig. Men nu var det behövligt och smaskigt!

Skridskor till barnet för 30 kronor.
De från förra veckan berömda skridskorna är nu hämtade och betalade och ligger gömda för vidarebefodran till barnet på julafton. Som sagt, ett bra pris för fräscha skridskor och en bra julklapp.

Aroniabuske!
En av mina vänner är trädgårdsingenjör och har egen firma. Jag delar verkligen hennes trädgårdsintresse och vi försöker båda två dela med oss av knep och kunskaper samt växter. Hon hade av en kund fått ett par överblivna Aroniabuskar, en mycket trevlig busksort med ätliga bär och till hösten helt fantastiskt färgade löv. Det gick inte plantera fler på hennes tomt så jag förärades vid hennes senaste besök med ett exemplar som jag nu har planterat i utkanten av tomten, med förhoppningen att den ska överleva där. Min tomt är egentligen gigantisk men också under uppbyggnad vilket gör det svårt att placera tex buskar som man helst inte vill flytta på bara sådär lite snabbt som man faktiskt kan göra med perenna blommor. I vart fall så satte jag den i skogskanten och hoppas att den ska trivas. Aronia är som sagt ätliga och blir både saft och sylt.

Sällskapsspel sökes!
Har via Ansiktsboken lagt in en efterlysning på sällskapsspel som kan vara lämpliga för barnet under vår vistelse hemma med den väntande nya familjemedlemmen. Ansiktsboken har enormt många nackdelar men med rätt inställningar så man slipper se det vissa skriver finns det bra saker också. Det mest självklara är förstås kontakten med folk som bor långt bort och en annan den uppsjö av grupper för likasinnade som finns tillgängliga. Själv är jag även med i ett par köp och säljgrupper samt en där man bara får byta eller skänka bort saker. Den sistnämnda gillar jag verkligen då det blir mindre resurslöseri och är ekonomiskt när folk kan byta tjänster eller varor istället för pengar. Det tråkiga med grupper av det här slaget är att det drar till sig en del personer som på grund av sin ekonomiskt trängda situation beter sig väldigt överlevaraktigt, dvs använder fula knep för att få ut mesta möjliga av alla byten och till och med kan försöka lura till sig saker med hjälp av halvlögner, inlindat tiggande eller ett allmänt burdust beteende. Det omvända sker också givetvis, att man försöker göra sig av med saker till ett "överpris" och blir otroligt otrevlig i ton om någon ifrågasätter det hela. Tacksamt nog har just den gruppen jag är med i en mycket bra administratör som styr med vänlig och bestämd hand de som har svårt att sköta sig och förhålla sig till oskrivna regler. Under mitt hemmaår så gissar jag att jag kommer använda mig av gruppen mycket mer än tidigare då jag ju faktiskt inte får köpa utan ska byta till mig istället. Eller får och får, jag får väl göra vad jag vill men ska verkligen försöka undvika att köpa för pengar.

Graviditetsförsäkring
Vårt försäkringsbolag erbjuder en gratis försäkring under tiden som man är gravid och den hade jag nog tänkt nöja mig med. Sen kom sambon hem och hade tänkt igenom det hela ett varv till och påpekade att min förra graviditet nog hade underlättats av en rejäl försäkring. Eller graviditeten gick väl bra, det var komplikationer efter förlossningen som förvandlade livet till ett inferno. Hade vi haft en bättre försäkring hade vi fått ut ganska bra med pengar och bättre vård till mig. Med facit i hand hade det varit väldigt trevligt. För 1200 kronor så har vi nu ett bra skydd för både mig och babyn vilket känns bra även om det såklart kostar 1200 kronor, kanske eventuellt till ingen nytta alls men det må då vara.

Kuponger
Vi har inte sagt nej tack till reklam främst för att sambon gärna vill ha den, eller rättare sagt vill ha en VISS sorts reklam. Det går ju inte välja vilken så det är till att vackert ta emot allt eller inget. Jag tycker i och för sig inte att det gör något eftersom jag med nöje läser om extrapriser på mataffärer och planerar utifrån det. Reklambladen finns i regel på nätet, men självklart inte det sambon vill ha, dock har jag noterat att det ofta krånglar när man ska läsa dem digitalt och tycker att det sparar tid att få dem i näven. Ett annat skäl till att ha dem är att vi använder dem för att göra upp eld med. Vi har också bestämt oss för att säga upp tidningen vi har vilket kommer leda till en viss pappersbrist så reklambladen stannar för nu.

I den reklam som kom igår så fanns det iallafall ett blad med rabattkuponger för en lokal hamburgerkedja. De har jag tagit rätt på och klippt ut, inte för att vi äter hamburgare särskilt ofta men i samband med den väntande förlossningen kan jag tänka mig att det är en smidig lösning någon dag eller två och då är det ju trevligare att betala lite mindre.

Utedekoration
Det är ju fint med dekorationer och sådant vid farstubron så i söndags gick jag och barnet ut i skogen för att plocka material till en dylik. Det var inte så svårt eftersom skogen ligger på ungefär 20 meters avstånd från huset. Där fann vi snabbt mossa, lingonris, några fina stenar och en liten liten granplanta. Jag hittade också jättefina flugsvampar men det kändes som att utmana ödet att plocka på sig dem. Istället fick jag användningen för förra årets juldekoration som bestod av bland annat små flugsvampar i keramik. Det blev iallafall fint och kostade inte ett öre!

Babyförberedelser
Har sytt ett sk babynest av sådant som fanns hemma och även tvättlappar och skötbordsunderlägg av gamla handdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar