måndag 7 oktober 2013

Sparsamhetskalendern

Förutom alla de engångs eller mindre ofta förekommande besparande åtgärderna man gör så finns det ju mer permanenta beslut man fattat för att spara pengar på både lång och kort sikt. I det här inlägget tänkte jag försöka samla de knep och knåpen för att ha dem samlade på ett ställe och slippa leta papperslappar och diverse block som för tillfället huserar alla dessa besparingstrix. Jag har som sagt en god vilja men ett mycket dåligt minne. :)


1. Vedeldning
-vi har egen skog och alltså är vedeldning det självklara valet för uppvärmning. Ekonomiskt så är det billigast även om man självklart kan diskutera om man inte ska värdera den tid det tar att hugga, kapa, klyva, stapla och underhålla vedpannan och pannrummet.

2. Solceller
-finns inköpta men måste föregås av en justering av taket där de ska sättas upp. Ladugården där de ska sitta så småningom ska nämligen omvandlas från ladugårdsinredd till varmgarage vilket innebär även lite mixtrande med takhöjder hit och dit. När det är klart och solcellerna kommer upp så kommer det att spara pengar och elenergi.

3. Avstängd golvvärme sommartid
-vi har ett mycket modernt system med golvvärme i både pannrum och boningshus. Från april/maj någon gång slår vi av den helt och låter den vara avslagen till slutet av september. Den åtgärden ger att vi under den tiden eldar ungefär en gång i veckan bara för att ha varmvatten i duschen och veden behöver inte hellre vara av någon större kvalitet. Således eldas det en massa skräp på sommaren som ger både varmvatten och ett minskat berg av skräpved.

4. Äldre bilar
- min sambo är en stor bilentusiast och håller nästan dagligen dags på med att skruva i någon bil även om det mestadels handlar om hobbyn; folkrace. Det gör att vi också kan ha äldre skattebefriade bilar som kostar mycket lite att ha i drift. Vi kör också bara dieselbilar vilket är lite billigare att tanka. Alla reparationer och underhåll utförs av sambon. Nackdelen är väl att det oftare behöver fixas och trixas med bilarna samt att det inte någonsin kan bli lika bekvämt i en gammal Mercedes som i en relativt ny bil. Sambon hävdar bestämt att det kan det visst och jag håller inte med men tycker att tanken på att betala dyra pengar för ett billån är riktigt otäck och därför nöjer mig med det vi har utan att gnälla eller klaga. Den bil jag kör behöver starta och ta mig till jobbet, ibland till centralorten för att handla eller hälsa på någon. Det är på inget vis motiverat att jag ska ha en jätteny bil helt enkelt. De gånger vi åker långt, till exempel för att hälsa på släkt och vänner söderut så hyr vi alltid bil. Det kostar såklart pengar men är ändå billigare än att äga den nya dyra bilen hela tiden.

5. Tvättmedel
-man kan köpa Via Colour och andra välkända märken eller så kan man låta bli. Själv köper jag storpack med tvättmedlet SPAR som fått ett bra resultat i olika tester. Det är betydligt billigare och tvättar bra. SPAR brukar finnas på ÖB och Dollarstore. Jag är skeptisk till sköljmedel och gillar att istället använda ättika som både gör tvätten mjuk och befriad från dålig lukt på en mer permanent bas än sköljmedel som bara slätar över att det luktar. Det är bra att underhålla sin tvättmaskin för att slippa dålig lukt, kör ett program på högsta värmen med 2 dl ättika eller en påse citronsyra en gång i månaden så får den en genomkörare som dödar bakterier. Det är också bra att låta luckan stå öppen när maskinen inte används liksom att dra ut tvättmedelsfacket så att luften kan cirkulera och torka ut rester av tvättmedel. Diska ur tvättmedelsfacket och rengöra silar är också bra för att maskinen ska hålla bättre och ge ett bra resultat.

6. Maskindiskmedel
-tabletter är praktiskt eftersom man slipper hålla på med ett mått men de är i regel inplastade till förbannelse och dyrare än maskindiskpulver. Alltså är det bra både för miljön och börsen att använda pulver. Jag köper det billigaste pulvret vilket brukar vara affärens eget märke och har en fin burk hemma som jag häller över det i. Även diskmaskinen mår bra av lite underhåll i form av rensade silar och ättika eller citronsyra då och då.

7. Bundet elavtal
-typiskt tråkigt vuxenbeslut men ack så bra!

8. Årlig översyn av försäkringar
-men ÅH VAD TRIST!!! Fast väldigt bra. Vi har bra försäkringar till bra priser vilket vi var rätt nöjda med när vi stod och såg på när huset brann ner. Eller när den nybyggda kulverten till det nya huset visade sig vara felbyggd. Eller när brunnen helt plötsligt sinade. En del människor lever hela sina liv utan att behöva kontakta ett försäkringsbolag. Vi har inte tillhört den skaran av människor. :)

9. Basutbudet på tv:n
-det finns så många spännande tvkanaler men du betalar väldigt dyrt, i regel mellan 400-700 kronor extra i månaden för att ha dem. Ser du verkligen så mycket på tv? Hos oss har det tidigare funnits Canal Digital för att sambon velat se hockeymatcher. Och ja jo, skulle han istället åka och se alla hemmamatcher skulle det bli galet dyrt eftersom laget har hemmarenan 15 mil bort. Men matcherna sänds också på radio och är alltså möjliga att komma åt den vägen. Resten av tiden man förbinder sig för att ha det där kanalpaketet är rakt upp och ner pengarna i sjön eftersom vi se så väldigt lite på tv. Det basutbud vi har nu omfattar ändå väldigt många kanaler som visar ungefär samma hjärndöda skrot överallt. Det finns massor med bra program på playkanalerna och på Youtube som handlar i vart fall om mina intressen så jag är väldigt nöjd med det faktiskt.

10. Matbudget
-det finns helt enkelt en budget för mat och den hålls. I regel är det en liten slant över som bygger på ett överskott på ICAbanken. Bättre att ha pengarna där så de förräntas än att bara ha allt löst i kontanter för att handla på många olika affärer även om ett sådant arbete nog bär sig bäst ifall man kan gå eller cykla till alla affärer på en tätort. Jag bodde ungefär tio år på centralorten och roade mig då med att periodvis BARA handla det som erbjöds som veckans varor i reklambladen och tog cykeln till de olika affärerna. Det blev motion och billig mat i ett men såklart en del merarbete än att bara handla allt på ett ställe och uppskatta tidsvinsten.

11. Tvålpump
-det började med att jag fick en i julklapp av svärmor och det den gör är att förvandla handtvål utspädd med vatten till ett trevligt fluffigt skum som förstås är mer drygt än att bara använda vanlig pumptvål. Framförallt när man har barn så kan det bli som ett hav av tvål som pumpas fram i onödan. Jag trodde väl inte att det där skulle göra så stor skillnad till en början men det måste jag säga att det gör! Jag har nu fyllt på från samma 500 ml tvålflaska sen i början av våren och det finns fortfarande kvar i den. Tvål kostar inga stora pengar men det är ju heller ingen stor uppoffring att ha en sån där tvålpump istället för vanlig tvål. Man kan också köpa refiller och slippa plastflaskor i onödan.

12. Städprodukter
-jag älskar saker som luktar kemikaliskt gott. Lukten av Ajax i ett hus är för mig barndom och farmor som storstädar för glatta livet. Sprayflaskor med Mr Muscle och badrumsrengöring med anknäbb ger en känsla av ett väl utfört arbete på något vis. Fast i ärlighetens namn så är det man behöver såpa, citronsyra och ättika. Typ. Bakpulver kan också vara bra att ha samt en uttjänt tandborste och tandkräm. Så det är vad jag numer köper för att städa. Jag har också en stor hink med ett rengöringsmedel som heter typ Allrengöring och består av en hård kaka som man blöter upp med en svamp och sen använder på alla ytor som tål vatten. Det är suveränt till min induktionshäll och rengöringen av diskhon, blir blankt och fint! Ofantligt drygt är det också. Det är köpt på Noliamässan och kostade förstås en slant men jag köpte en stor hink som blev billigare än bara en liten burk så jag har så jag klarar mig ett tag. Hursomhelst så sparar jag numer pengar på att INTE shoppa loss på ÖB och bära hem påsvis med rengöringsmedel som egentligen inte är särskilt bra och framkallar allergier.

13. Egna matlådor
-ingen större uppoffring då ingen av oss någosin lagt oss till med att äta lunch ute annat än vid väldigt speciella tillfällen. Självklart sparar vi dock pengar på att ta med egen lunch till arbetet. Uträkningar från Konsumentverket säger att man sparar 1000 kronor per månad på att ta med sig egen lunch istället för att äta ute. Jag tror personligen att det sparar mer eftersom jag bedömer att våra hemgjorda luncher knappast kostar mer än 20 kronor per portion. Då blir det 60 kronor kvar och 60 gånger 20 är 1200 kronor. Men så exakt behöver man inte vara, konstatera bara att det finns pengar att spara och det gör vi.

14. Bubbla egen läsk
-vi fick en sodastreamer i julklapp ett år och bubblar vår egen läsk. Det innebär att vi mycket sällan köper läsk annat än essenserna man behöver. Det finns absolut mycket billigare läsk att köpa på billighetsaffärer men vi brukar dels inte ta så mycket essens som förpackningen inger och att inte dricka lika mycket socker är en vinst i sig. Vi slipper också bära hem de otympliga flaskorna och bära tillbaka dem till affären igen för att panta. Vi har egen brunn och ett ´mycket gott vatten så det blir väldans gott att bara kolsyra vatten och smaksätta med skivad citron eller apelsin.

15. Kompostera mera!
-då jag odlar en hel trädgård här hemma är det förstås en naturlig sak att kompostera vegetabiliskt material för att kunna jordförbättra så billigt och bra som möjligt och även gödsla. Konstgjord gödsel är bra för växtligheten men den innehåller en del ämnen som man kan diskutera om man vill ha i sig. Bättre då att ordna själv med hjälp av kompost. Har också tillgång till både häst och kogödsel från grannarna om jag vill det. Matavfall lägger jag i en sluten kompost för att slippa råttor och möss så nära trädgårdslandet. Jag bor på landet, omgiven av skog så SJÄLVKLART finns de ändå. Men det är onödigt att göra dem uppmärksam på att min komposthög är som en självplocksbuffé och därför har jag sluten kompost för just matavfall.

Återvinner gör jag också glasburkar, plastpåsar och påsförslutare på så vis att jag tar rätt på dem och använder dem i hushållet istället för att ta dem till återvinningen direkt. Så småningom hamnar de där men först efter att ha tjänat vidare i hushållet ett par varv till.

Tidningspapper använder vi för att göra upp eld med då vi vedeldar men det blir ju ändå ett överskott av pappersåtervinning liksom blankt papper passar mycket dåligt att göra upp eld med. Det är dock ett utmärkt täckmaterial vid odling, både som botten i odlingar och som marktäckning på ytan. Nej, det är kanske inte så fasligt snyggt men det är inte ogräs heller och framförallt är ogräsrensning sjukt tråkigt. Bättre då att vara noga med täckningen och återanvända papper och kartonger av alla de slag som så småningom förmultnar och blir till näring för jorden.

16. Hemkokta bärprodukter
-saft, gele, sylt och marmelad är saker som jag försöker tillreda själv av mina egenodlade eller egenplockade produkter. Det är också ett öde som väntar frukt som blivit trist även om den ofta också hamnar i mitt fruktbröd som blir lika spännande olika varje gång beroende på vilken frukt som använts!

17. Hembakt bröd
-fruktbröd som sagt för att ta tillvara gammal frukt men även långfranska för rostning, matbröd i största allmänhet, kakor, tårtor, hamburger och korvbröd. Kort sagt allt bröd som förtärs i ett hushåll förutom hårt bröd som jag föredrar att köpa av rena bekvämlighetsskäl. Det gäller att ligga i för hålla koll på förbrukningen och ibland orka ta tag i att baka trots att man är trött och slut men det går, det är gott och det innehåller inte konserveringsmedel. Billigare blir det absolut också, mellan 3000-4000 kronor per år beräknas en normalfamilj spara per år på att baka sitt eget bröd. Nu vet jag inte om det helt stämmer in på oss då vi inte konsumerat särskilt mycket mjukt bröd samt att jag oftast köper det på halva priset på mitt lokala ICA som är duktigt på att sälja ut det som har kort datum. Men en besparing är det självklart och nyttigare än det som köps.

18. Energisnåla vitvaror
-alla vitvaror i vårt hus är från 2009 och när vi köpte dem köpte vi de energisnålaste alternativen som fanns. Det kostade pengar men är om inte annat bättre för miljön i långa loppet och förhoppningsvis även vår plånbok.

19. Energisnåla program på vitvarorna
-jag tvättar och diskar nästan uteslutande på de energibesparande programmen. De tar längre tid än både "normal" och givetvis snabbprogrammet men det är ytterst få gånger som jag behöver få tvätten eller disken klar på kortast möjliga tid. Eftersom jag bor i eget hus har jag ju lyxen att kunna framförallt tvätta när jag känner för det. När jag bodde i lägenhet var jag självklart tvungen att förhålla mig på ett helt annat sätt till vilket program jag valde för tvätt så jag är glad och tacksam att jag har ett bättre alternativ nu!

20. Timer på motorvärmaren
-jag bor i norra Norrland och vintern här uppe bjuder på snö och minusgrader från ungefär oktober till april även om det både före och efter det kan komma enstaka snöfall och minusnätter. Motorvärmare bör man ha ifall man vill att bilen ska starta vintertid, framförallt vi som kör äldre dieselbilar. Redan från 0gradigt kan det vara väldigt kinkigt att få bilen att starta utan lite värme och omtanke som vi skämtsamt brukar kalla motorvärmaren. Beroende på temperaturen behövs det olika mycket kärlek och omtanke så vi använder oss av timer för att inte behöva ha igång värmaren hela tiden eller behöva kliva upp mitt i nätterna för att stoppa in sladdar i eluttag eller starta upp bilarna för att låta dem gå en halvtimme för att med all säkerhet sedan starta till morgonen. Det där sistnämnda vet jag faktiskt en person boende här uppe som tvingades göra en vinter. Personen kom söderifrån, flyttade upp med sin bil som inte hade motorvärmare och tyckte att det var för dyrt att sätta in en i bilen. Det enda alternativet var då att kliva upp två gånge per natt och starta bilen, låta den gå så den blev varm och sen lägga sig igen och hoppas att den då skulle starta till avfärden. Nästkommande vinter hade personen bytt till en bil med motorvärmare. :)
Det skulle bli väldigt dyrt att ha igång motorvärmarna hela tiden och det är inte heller bra för motorvärmaren i sig så timer har varit en bra investering även om de kostar en slant i inköp. Jag har inte räknat på hur lång tid det tar att tjäna igen kostnaden för dem men anser att bekvämlighetsfaktorn att slippa kliva upp mitt i natten för att stoppa i kontakterna vida överstiger den eventuella förlusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar