söndag 27 oktober 2013

Veckans vettiga val vecka 43

Gödsel!
Då jag har turen att bo i en by med lantbrukare så råder det ingen som helst brist på näring för odling, dvs gödsel av olika slag! I veckan har jag för en förenings räkning ordnat fram gödsel från en av bönderna, gödsel som ska läggas på föreningens odlingar och förhoppningsvis förbättra odlingsresultatet till nästa sommar. Den här sommarens resultat var riktigt uselt med tanke på hur goda odlingsförutsättningar det faktiskt var och då är det helt enkelt så att jorden behöver hjälp med näringen. Jag ska även hämta hem gödsel till mina egna planteringar men låter nog sambon ombesörja det med traktor och skopa, alternativt rejält många fyllda säcker som sedan ställs på släpen och körs hem för förvaring till sommaren. Jag har ganska stora odlingar även om jag har det mesta i pallkragar och nästa sommar kommer jag att göra ännu fler rabatter och även utöka odlingsytan så ju fler säckar gödsel som kommer hem desto bättre. Den här sommaren så investerade jag rätt mycket pengar i billig planteringsjord, runt 2000-3000 kronor, och med rätt sorts gödsel så blir den minst lika bra som dyrare jord. Jag har massor med egen jord som så, hela marken är ju full av den men den innehåller också väldigt mycket ogräs eftersom det här är en gammal lantbruksfastighet där tex kvickrot fått härja fritt då djuren gärna äter det och det växer rätt ymnigt. För att spara lite ogräsrensning har jag därför anlagt mycket odling i lådor och odlingsbäddar som täckts i botten för att försöka förhindra iallafall en del av allt ogräs. Trots det så letar sig en del ogräs in men skulle jag välja ett traditionellt land skulle det vara ännu värre och jag få tillbringa vansinnigt mycket tid med att rensa ogräs.

Fryst lik
Det lät mer dramatiskt än det är då det handlar om jag frusit ner ett kycklingskrov för att så småningom koka kycklingbuljong på det. Men det lät ju rätt fränt iallafall!

Värmare
På vår gård finns en GIGANTISK maskinhall där sambon hålls med sina bilar och motorer och verktyg och alla möjliga tillbehör. Den är tyvärr inte isolerad varvid det blir väldigt kallt vintertid att vara där och eftersom vi ändå bor i norra Norrland så försvinner en del av årets möjligheter att använda den på ett bra sätt eftersom det helt enkelt är för kallt. Till och från har vi pratat om att isolera den men då måste den lyftas upp för att man ska kunna gjuta in en platta under den vilket blir otroligt omständigt och kostsamt. Istället har vi bestämt oss för att bygga ett stort varmgarage i den befintliga ladugården och även bygga ut en del för att rymma traktor och andra stora fordon därinne som kan behöva lagas. Det kommer kosta rejält med pengar så nu sparar vi till detta ändamål men ser det som ett långtidsprojekt. Under tiden så måste ju ändå saker lagas vintertid och därför har vi enats om att köpa en dieselvärmare till maskinhallen för att göra det något mer uthärdligt att vistas där och arbeta vintertid. Det finns nu en modell på rea och vi har läst undersökningar och pratat med bekanta om effektivitet och dylikt. Modellen vi nu sett ut kostar på rean ungefär 3000 kronor vilket förstås är pengar men långt ifrån vad det skulle kosta att isolera hallen eller vad varmgaraget kommer att kosta. Så det får nog anses vara en ekonomisk investering ändå, framförallt om det innebär att sambon kan laga bilar under vintern utan att förfrysa fingrarna eller behöva ordna garageplats på annan ort för enklare reparationer.

Overallinköp
Barnet var i behov av en ny overall till vintern då den från förra året visserligen fungerar storleksmässigt men redan förra året var begagnad efter minst ett barn och trots sin goda kvalitet började se mer än lovligt tufsig ut. Den duger bra som overall att använda i verkstaden där hon gärna håller till med sin pappa men för snölek börjar det vara mindre bra. Sagt och gjort så tog jag del av årets testningar av just vinteroveraller för barn, jag kikade även på testet för vinterskor. Vissa märken återkommer ofta i toppen på både vinterskor och overall, man vet att det är ett hyggligt köp men det gäller att se upp då det kan visa sig vara en otroligt dålig affär att tänka att det dyraste plagget är det bästa. Det visade sig stämma även i år då den bästa overallen blev en Didrikson för 1000 kronor. De hamnar ofta bra till i tester och är ett sådant där "pålitligt" märke. Näst bäst blev en overall från Ellos för 800 kronor vilket överraskade iallafall mig en smula, min erfarenhet av postorderkläder är "sådär". Den dyraste overallen av dem alla, en Helly Hansen för 1700 kronor kom först på fjärde plats och näst sist för 1500 kronor kom en Tenson. På sista plats kom Åhlens för 700 kronor. Den billigaste overallerna, Coop och HM för 600 kronor, kom på sjunde respektive tionde plats.

Det är ju helt sjukt! Dels att det finns ytterplagg till barn för 1700 kronor men också att en overall för 1500 kronor kommer näst sist. Jag förväntar mig bra mycket mer än det om jag slänger ut de pengarna på något barnet kan ha en säsong. Själv brukar jag vara så fräck att jag sparar förra årets testresultat och säsongen efter försöker köpa det årets vinnare begagnat. Nu börjar min flicka vara så stor att det blir svårarare och svårare att hitta fräscha saker begagnat, de nöter ju mer ju äldre de blir och i år har jag därför inte hittat något klipp från förra årets begagnatmarknad. Men det skulle visa sig att det inte heller var nödvändigt!

Jag loggade in på Ellos där jag tydligen har ett konto, jag antar att jag beställt något någon gång även om jag inte minns när eller vad, och då visar det sig att jag har halva priset på en valfri vara och fri frakt, förutsatt att jag beställde senast 21 oktober vilket var precis vad det var! Så overallen kommer fraktfritt hem till vårt hus för 400 kronor. Det var inte illa det! En bra begagnad overall landar på minst 300 kronor så det fanns ingen anledning att tveka det allra minsta. Så nu väntar vi bara på leverans och mer snö, tills snön lagt sig så är det den gamla overallen som får nötas mot grus och sand. Jag hade köpt ett ganska fint funktionsställ åt henne på vårens halva reapriset på Kappahl, även det ett ställ som fått bäst i test som jag hade den sagolika turen att hitta för bara 100 kronor där på rean. Det är nu helt förstört av grus och sand med fläckar som inte går att få bort så vi ser med tacksamhet fram emot snön!


Rabattkuponger
En tidning anlände i vår brevlåda, bland annat med ett reportage om en gammal bekant som numer har ett företag där hon leasar ut sig själv som personal shopper. Jag begriper inte hur folk kan lägga pengar på det men det är självklart deras problem och inte mitt så jag hastar vidare till dit jag vill komma; rabattkupongerna från en lokal hamburgerkedja! Mums! Ska man ändå äta är det trevligare om det är så billigt som möjligt så de rev jag ut och har nu stoppat ner i handväskan. Kan komma väl till pass med den väntande förlossningen och ev lite knepig kosthållning framförallt för den blivande fadern. Känner jag mig själv rätt skulle jag inte heller säga nej till snabb energi efter förlossningen.

Städa garderober
Det är bra att ibland gå igenom vad man faktiskt har i skåp och lådor för det är ofta mer än man tror. Jag har lite problem med minnet så för mig kan det faktiskt vara så att jag verkligen glömmer bort vad som finns och riskerar därmed att köpa dubletter av saker helt i onödan. Förr hade jag ett knivskarpt minne men efter diverse husbrand och dramatikförlossning med barn nummer ett och ett alldeles för krävande arbete som högstadielärare har min hjärna numer en klart begränsad kapacitet.

Efter veckans tidigare nyinköp av barnoverall bestämde jag mig för att det kunde vara dags att se över barnets vintergarderob på det stora hela då det också visade sig att täckbyxorna som används ute i verkstaden var alldeles för korta. Nu ska ju den gamla vinteroverallen bli garagekläder men jag visste att det fanns en låda med lite ytterkläder i den aktuella storleken och man kan ju alltid kika om det finns något att ha i reserv. Det gjorde det, ett jättefint täckställ med byxa och jacka som blir perfekt komplement till nya overallen! Det kom med en säck kläder jag bytte till mig i våras för ett par trisslotter men eftersom det var för stort då la jag undan det i kartongen och glömde bevisligen bort det helt. Det fanns ett till set med jacka och byxa som var en storlek mindre, om det passar blir det bra extrakläder att ha på förskolan. Det jag då saknar är en extra skräpoverall men se det hade jag ju fått av en bekant i rätt storlek men inte fått hem ännu vilket jag också glömt men blev påmind om häromdagen av en annan bekant som plockat upp den extra overallen åt mig.

Mössor, vantar, halsdukar och tjocksockar som vi säger häruppe i norr finns det gott om även om det tyvärr inte är av så väldans god kvalitet. Barnet har en äldre släkting som verkligen älskar att köpa mösssor och vantar till barnet, tyvärr gärna på billighetsaffärer som inte levererar just mer än att det är väldigt gulligt och billigt. Det fungerar helt okej under början av hösten och slutet av våren men de kallare perioderna däremellan är det knepigare. Givetvis har barnet plagg för både huvud och händer av god kvalitet för de här perioderna som jag köpt in själv men det irriterar mig att barnets låda i hallen fullkomligt svämmar över av dessa gulliga men inte så funktionsdugliga plagg. Barnet är ju förstås inte särskilt intresserat av att göra sig av med något från lådan vilket man ju kan förstå, det är ju faktiskt HENNES saker.

Skor för vinterbruk finns det också en del av sen förra vintern så där tror jag att impregnering och yllesulor får göra jobbet för i år. Skorna som fick bäst i test verkar tyvärr inte finnas att få tag på i närheten av där vi bor och att beställa skor på nätet blir oftast mer besvär än nöje då det är svårt att pricka in rätt storlek. Jag har också läst på en del om tips om andra bra vinterskor för barn men upplever att jag blev mer förvirrad än upplyst. Icket ett par skor som prisas av den ena får stå oemotsagda, dvs någon annan har dåliga erfarenheter eller negativa åsikter om dem. Efter jul när reorna drar igång kommer det att köpas ett par helt nya för nästa säsong, jag hoppas ha hunnit bestämma mig för då vilket märke som verkar bra att satsa på. Det är överhuvdtaget ett gott råd till föräldrar; köp utrustningen under fel säsong. Visserligen kommer ditt barn inte det året att ha det senaste men frågan är om det är du eller barnet som bryr sig om sådana saker? Jag kommer också att investera i några par strumpor av ylle som barnet kan ha under sina tjocksockor när det är riktigt kallt ute. Bomull är ett vidrigt material när det kommer till kyla och fukt och inget att ha på känsliga små barnfötter som är närmast den kalla snön.

Förvällda grönsaker

Förra veckan var det rotsaksrea på ICA och hem med mig kom ett stort antal rödbetor, kålrötter och purjolökar. Kålrötter håller sig bra i rätt temperatur så de bor ute tilllsammans med potatisen. Rödbetorna och purjolöken förvällde jag på söndagen då jag kokade rödbetssoppa till middag och ändå höll på med spis och skalning. Att förvälla betyder att man kokar en stund i lättsaltat vatten och sen fryser in. Då håller sig grönsakerna bättre i frysen och får en bättre konsistens när du tinar upp dem. Jag valde att dela mina rödbetor i bitar för att de skulle vara lättare att hantera senare beroende på vad jag vill göra med dem. Det är också lättare att frysa bitar än stora betor liksom det går lättare att tina dem. De flesta tycker nog att rödbetor är ett tillbehör till pyttipanna men de är faktiskt väldigt goda att äta kokta, att mosa och vispa upp till mos, ugnsstekta med flingsalt och även till andra rotsaker i ugn, som soppa, i bröd och ja egentligen går de använda ungefär som vi använder potatis. Jag ogillar själv smaken av kokt morot som jag tycker är helt vedervärdigt och är heller ingen varm anhängare av kålrot annat än i köttsoppa. Rödbeta däremot tycker jag är väldigt gott och försöker passa på att köpa när de är billiga.

Ibland blir fel tänk väldigt rätt!

Jag tyckte själv att jag var rätt smart när jag försökte använda skyddslocket till micron som skydd för en påse med micropopcorn då jag märkt att påsen tenderar att brännas sönder mot botten av micron. Jag gillar inte smaken av bränt och det blir oekonomiskt då man man måste avbryta poppandet före det är klart för att det helt klart inte går så bra med proceduren. Jag kom då på att om jag la något emellan påsen och botten så borde det gå bättre. Det gjorde det men istället så brände jag ett hål i locket då det visar sig att det inte är botten som blir för varm, det är påsarna som är av för dålig kvalitet och nästan självantänder. Ett nytt lock kostade 39 kronor på ICA så det var ju inte någon jätteinvestering som så men såklart onödiga pengar ut. Dock upptäckte jag i samband med detta att den läskessens som vi helst köper till vår kolsyreapparat förvarades bredvid microlocken inne på mitt lokala ICA:s prylavdelning. Inne på själva ICA finns bara ett mycket dyrare märke som vi gillar smaken på mindre och som dessutom innehåller mycket mer socker. Därför brukar favoritessensen bara kunna handlas inne i den stora staden vilket kan vara långt mellan gångerna och därför framtvinga köp av essensen vi egentligen inte vill ha. Fram till nu då.

På prylavdelningen fanns också vinterhandskar i damstorlek som tidigare kostat 300 hundra kronor. De reades nu ut för 100 kronor paret vilket är billigt för de handskarna som är av mycket god kvalitet. Inne i den stora staden skulle det inte gå en dag innan de var slut men omsättningen på "vårt" ICA är såklart mindre och därför fanns det nu de handskar jag ville ha för ett absolut skäligt pris!

Det trasiga locket hade jag först tänkt slänga bort men kom sedan på att det med det naturliga lufthål som uppstått blir ett perfekt miniväxthus när jag drar igång mina frösådder efter nyår så det får bo inne i tvättstugan tillsammans med övrigt planteringsrelaterat. Alltid något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar