söndag 6 oktober 2013

Veckans mat vecka 40

Måndag
Korv och makaroner. Korven kostade 20 kronor ringen och var av en sällsynt trist sort. Riktigt slätstruken SCAN men som sagt billig. Falukorv från våra lokala charkuterifirmor, DET är en ren njutning att förtära men alla de här ofantligt okryddade och i avsaknad av laktos, gluten, ärtprotein och allt mest vad de nu stoltserar med är verkligen väldigt trista.
Makaronerna är en 3kilos säck från Willys om jag inte missminner mig. Billigt och bra samt pasta av ingen sämre kvalitet än ett dyrare märke.

Tisdag
Risgrynsgröt och äggsmörgås, givetvis var gröten hemkokt. Jag försöker koka en laddning någon gång i veckan, bra att ha om det krävs ett snabbmål och barnet tycker om det till kvällsmål innan det är dags för sängen. Det är kanske inte någon kulinarisk upplevelse som så men helt okej och självklart mycket nyttigare än att köpa i korv på affären. Jag tycker själv att den man köper på affären egentligen smakar mycket godare men det tror väl jag det när den är marinerad  i socker. Allt är gott med socker.

Onsdag
Rester. Chili, ris och makaroner. Alla i familjen åt och blev mätta och det blev en matlåda över till morgondagens lunch.

Torsdag
Potatis, korv,bacon, lök, morötter och ägg; någon slags pyttipanna skulle jag säga. Vi fick sällskap till middagen av min pappa och hans fru så det var ju trevligt! Det bestämdes då att barnet skulle få hälsa på dem över helgen vilket ledde fram till en förändring av fredagens middagsmat. Av resterna blev det en matlåda var till mig och sambon, kombinationen av makaroner, potatis, korv och lök var rätt intressant men fullt ätbar. Potatisen kom från det egna landet och bestod av små pyttepotatisar som man inte ids skala så jag tvättade dem bara och skar dem i bitar. Korven var den andra halvan av den tråkiga måndagskorven och löken köpt i storförpackning, typ 5 kg för 15 kronor eller dylikt.

Äggen var köpta på affären, ett tolvpack för 10 kronor, fullt ätbara även om det förstås är godare med hemägg. Det har vi turen att ha rätt god tillgång på då min svärmor har höns men för tillfället är de väldigt få och värper dessutom dåligt. Vi bor på landet och skulle kunna ha egna men behöver isåfall ett vinterförvaringsutrymme och intresse av att ständigt vara hemma för att sköta om dem. Riktigt så roligt är det inte med hemägg att jag vet om jag vill ha det så men diskussioner och funderingar pågår.

Fredag
Löksoppa var tanken, med sitt ursprung ur en 5 kilos säck med lök som vi alltså köpt för 15 kronor. Det blir en del lök det och en stor del har redan hackats och styckefrysts för senare bruk men iallafall 2 kilo är kvar i kylen. Eftersom barnet som sagt begett sig till morfar och mormor förvandlades dock den ambitiösa och ekonomiska planen på löksoppa med gratinerad ost och lite stekta brödkrutonger till varm choklad med ostsmörgåsar. Det var inte så dumt det heller.

Lördag
Älgstek, potatis, sås och gele stod på menyn då vi bjudit hem en god vän på middag som tycker mycket om älgkött.
Potatisen är hemodlad av sorten "Mandel", denna kungars kung bland potatisknölar! Älgen har min bror skjutit och den stektes i stekpanna till en innertemperatur på 77 grader tillsammans med smör, hemgjord buljongtärning och svamp. Sedan skars den i tunna skivor och las i en sås bestående av sky, grädde och mjölk och fick ligga där och puttra länge.

Gelen gjorde jag själv av svarta vinbär från gården men den blev något för rinnig. Jag har inte kokat särskilt mycket gele tidigare och behöver nog träna lite mer för att få till en bra konsistens. Den smakade dock helt fantastiskt så smaken var bra även om den var väldigt rinnig.

Söndag
Röd linssoppa och rester från helgen var dagens planerade skaffning. Det är en mycket god soppa som inte alls mår dåligt av ett tillägg av någon saltad köttprodukt typ rimmat sidfläsk eller bacon men utan det också smakar gott och är rent förfärande billig att tillreda! Barnet avskyr den, precis som den avskyr alla mina soppor men det finns ju alltid mjölk och smörgås. Hursomhaver så var det planen som visade sig omkullkastas eftersom vi skulle jobba ute och mitt i alltihop fick besök av bekanta som ville ha hjälp av sambon. Istället så blev det därför korvgrillning ute vid vår grillring, en lunch som barnet uppskattade betydligt mer än soppa! Ännu en billig ring har alltså påbörjats och jag tror att det är MYCKET möjligt att den förvandlas till en korvstroganoff imorgon, förmodligen också serverad med ris! Dagens middag blir resterna från gårdagens älgfest då det förstås tillagades sådan mängd att man kan få njuta även dagen efter utan någon större ansträgning. Kan tänkas att korvstroganoffen faktiskt tillreds redan idag för att spara tid imorgon, vi får se vad kvällen erbjuder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar