söndag 20 oktober 2013

Veckans vettiga val vecka 42

Bakeri bakera!
Måndagskvällen gick åt till att baka egen pizza till familjen samt då jag ändå var igång spara på värme och ström genom att göra ugnspannkaka och hamburgerbröd. Satte även en pirogdeg som jag dock fick spara till tisdagen eftersom orken faktiskt tog slut. När jag ändå hade startat ugnen på tisdag för att grädda piroger så passade jag på att rengöra ugnen med dess eget rengöringsprogram. Det dyraste med att ha igång ugnen är uppvärmningen av den så lika bra att passa på då!

Plommonmarmeladen som kom av sig.
Hade några plommon som började se ledsna ut och hade planer på att koka sylt eller marmelad. Dock kom helgens sjukhusvistelse emellan och när jag började peta i dem på måndagkvällen insåg jag att nej, det har helt enkelt gått för långt och att de inte heller platsade i mitt fruktbröd. Så jag valde att lägga dem i hushållskomposten istället och göra jord av dem. Det är skillnad på snål och ekonomisk. Har dock två fina citroner som jag funderar på att baka något smaskigt av, eller kanske koka lite marmelad och ev ge bort i julklapp.

Bakeri bakera igen!
Har bytt till mig en bärsjal och sele som bytaren ville ha älgkött och lite hembakt för. Vi enades om en överraskningsmix av hembakt så jag planerar lite gott fikabröd, en påse smörgåsbröd och kanske några kakor! Eftersom jag snart blir föräldraledig har jag ändå tänkt försöka baka lite extra att ha hemma då jag gissar att folk kommer vilja hälsa på och se underverket. Långpannekakor och bullar står därför också på programmet. Det blev lördag och söndag som blev bakdagar då jag var för slut under veckokvällarna innan för att få det gjort men på lördagen så bakades det 4 långfranskor och i runda slängar 100 bullar till barnets stora glädje! Tyvärr blev det efter det lite klent på äggfronten varvid det fortsatta baket kom av sig en smula men då mannen kom på att det vore trevligt att bjuda familjen på pizza blev det ändå en liten tur till närliggande samhälle där ägg kunde inhandlas och pizza avnjutas!

Under söndagen så blev det därför fortsatt bakande med långpannekakor, kokosglaserad sockerkaka och en amerikansk chokladkaka som barnet beställde efter att ha tittat i mina bakböcker. En bra dag!

Åkpåse och luciaskjorta
Alldeles bredvid min arbetsplats är det en familj som har en loppis igång då de planerar att flytta till lägenhet och därför behöver tömma huset. Jag hittade där en åkpåse till barnvagnen för ynka 30 kronor och även en luciaskjorta till barnet i rätt storlek för 10 kronor. Nu hade det ju självklart varit bättre att byta till sig men just åkpåse har jag känt mig lite stressad över att hinna få tag på bytesvägen så nu slog jag till. Likaså kändes det ofantligt praktiskt att kunna köpa luciaskjortan där och då och inte hålla på och fnatta runt inför december.

Muslibak?
Jag vet inte riktigt vad man ska säga att man gör när man tillverkar egen musli eftersom man gör den i ugnen, i receptet benämns det rostning iallafall. Nåväl! Mannen aviserade imorse att det började vara på upphällningen med just musliflingor så jag skred till verket och gjorde en dubbelsats när jag ändå höll på med middagen och hade köket igång. Den jag tillverkar innehåller havregryn, honung, sirap, kanel, lite vaniljsocker och hackade nötter av valfritt slag. Jag har inte räknat ut hur mycket egen musli jag kan göra för de 23 kronor som ett köpt paket på 750 gram kostar men betydligt mer än de där 750 gramen iallafall, DET är jag helt övertygad om. Det finns i vissa lågprisaffärer helt sjukt billiga flingor att köpa men även om jag gillar ekonomisk handling på billighetshyllor så finns det gränser för vad jag vill att familjen ska äta.

Bosse Bildoktorn
En bra sak att ha om man vill spara pengar är en händig partner ifall man själv föddes med bägge tummarna mitt i handen. Riktigt så illa är det inte, jag kan en del praktiska saker, men när det kommer till bilar, deras funktion, reparation och underhåll står jag helt handfallen. Jag kan fylla luft i däck, tanka, kolla olja och vatten samt spolarvätsksa. Med övervakning byter jag däck men ärligt talat så föredrar jag att sambon sköter allt bilrelaterat överhuvudtaget. Jag har till och med en smula problem med ångest kopplat till bilen, ångest som visar sig mer under stressade perioder och kan få mig att drömma mardrömmar om punkteringar, rasade motorer och kopplingshaverier. Jag vet inte varför just bilar triggar min ångest så fruktansvärt men jag tror att det är just det att jag verkligen inte kan ett dugg om hur de fungerar.

Under den gågna veckan har vi iallafall sparat en ohygglig massa pengar då sambon dels lagade tändningen på min bil som slutat fungera, bytte bromsklossar på bägge bilarna och bytte till vinterdäck. Jag vet inte vad det skulle kostat att göra det här på verkstad men som allt som har med bilar och verkstad att göra räknar jag med tusenlappar. Bara en felsökning på en bil kan kosta tusentals kronor och då har de inte ens börjat göra något åt felet. Så tursamt nog för Snålmor finns det en Bosse Bildoktor i huset som kan hjälpa till med snålerierna!

Godis!
Ja det var ju det där med godis då. :)
Så otroligt onyttigt och helt onödigt och så charmerande gott! Ínför denna helg så var det extrapris samt även möjlighet till rabatt på hela påsen bara inköpet översteg en viss vikt. Så visst passade jag på då tillfälle gavs och hur nöjd som helst kände jag mig efteråt!

Virke
Svärföräldrarna har byggt sig ett traktorgarage och även påbörjat ett projekt  att i största allmänhet rensa upp lite hemma. Det är inte ett dåligt val då de båda är en smula hamstrarbenägna och har fullt med saker överallt. Jag förstår absolut med att spara saker som kan vara bra att ha men det finns en gräns för hur mycket saker man kan ha vilken jag anser att de har överskridit. Det har iallafall fått till följd att vi förärats med en del virke som svärfar dels fått över från bygget men också annat virke som bara legat i ett förråd och som han insett att han börjar vara för gammal för att göra något av framöver. Det kommer inte att byggas särskilt mycket mer i hans regi och bättre då att se till att det kommer till användning. Vi står i begrepp att bygga både altan och ett stort varmgarage de kommande åren så virke kommer förstås väl till pass!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar