söndag 27 oktober 2013

Veckans mat vecka 43

MÅNDAG
Spagetti och köttfärssås

Ett halvt kilo färs, en burk krossad tomat, två lökar, kryddor, mjölk, mjöl och grädde blev till sju portioner mat varav några förstås åkte ner i frysen! För ovanlighetens skull så åt barnet av köttfärssåsen och tyckte också att det var väldigt gott, mycket roligt att få höra! Till maten bjöds det en vitkålssallad och några småtomater från den egna odlingen.

Normalt sett så gör jag min köttfärssås med grädde eftersom jag tycker att det blir så OTROLIGT gott. Det är något som jag faktiskt kunnat komma till ro med att göra de sista tio åren, innan dess var det nästan helt otänkbart att köpa in grädde för matlagning om det inte var ABSOLUT nödvändigt. Innan dess så var det med bara tomakrossen och vatten som såsen blev en sås eller med mjöl och mjölk. Jag har tänkt på det där ibland att jag borde lära mig av med grädde i alla möjliga såser. Jag VET att det är fullt möjligt och blir fullt ätbart med andra alternativ som dessutom är billigare. Grädde kostar mellan 33-40 kronor litern, det är rätt dyrt jämfört med att slå mjölk i som kostar knappt 9 kronor litern i såsen istället. Jag vet inte om det bara är en vana eller om det verkligen gör så stor smakskillnad att det är motiverat. Iallafall kanske inte till vardags. Det är dessutom mer fett i grädde och även om det finns fettsnålare gräddalternativ är jag inte så förtjust i dem då de ofta är processade en massa för att bli fettsnåla eller ha en hållbarhet på flera veckor. Bättre då att försöka hålla sig till mjölk eller det relativt billiga alternativet turkisk yoghurt.

Jag ska verkligen försöka göra ett seriöst försök att dra ner på användadet av grädde under en period och utvärdera hur det känns.

TISDAG
Vegetariska enchiladas och tacos med tillbehör!

Veckans Middagspaus gjorde nog ingen besökare besviken med sin fantastiska tacobuffe! Själv uppskattade jag verkligen de vegetariska enchiladas som serverades, de gav mersmak och inspiration till att försöka göra något liknande hemma! Jag har som sagt en ambition att en gång i veckan servera ett vegetariskt alternativ hemma men tycker att det har varit lite svårt att hitta andra alternativ än mjölmat och soppor som kanske blir liiiiiiiiiiite i tunnaste laget utan tillsatser av köttprotein. Det behövs något till för att man ska stå sig genom hela kvällen. Vi fikar mycket sällan på kvällarna och det är en god tradition som jag gärna håller fast vid då kvällsfika mycket lätt förvandlas till väldigt onödiga kalorier.
Enligt den matlagande prästen Åsa så var det gul och röd lök, purjolök, morot, selleri, squash och vitkål som fått koka ihop ett par timmar tillsammans med kryddor. Sedan lades de i tortillabröd och gratinerades med ost. De tog slut rätt snabbt och därefter fanns det tacos med tacochips och tillbehör så alla var glada, nöjda och mätta när vi åkte hem!

ONSDAG
Korv stroganoff, potatismos

I frysen fanns det korvstroganoff och i kylen hemgjort potatismos. Det värmdes upp och åts till middag. Barnet var inte alls imponerat och tjurade en del om hur oändligt äckligt allt smakade men knaprade slutligen i sig en smörgås och ett glas mjölk. De vuxna tyckte kanske inte att det var den mest spännande måltiden som ställts på bordet i detta hus men det mättade iallafall.

TORSDAG
Pasta med baconsås

Planen var egentligen rödbetssoppa men eftersom torsdagar är hockeyträningsdag för sambon så tänkte jag att det vore bättre med något mer kolhydratrikt varpå det kokades pasta och stektes bacon och lök med sås av min hjärtevän grädde! Tänkte pudra över med lite cayennepeppar men lyckades rycka till och VRÄKTE istället ner denna inte svaga krydda varpå rätten fick lite mer sting än avsett. Barnet vägrade givetvis att ens smaka då det var fråga om bacon men jag och sambon åt och enades om att det var gott men aningens starkt.

FREDAG
Rester

Familjeomständigheter gjorde att jag och sambon fick äta en stadig dagens lunch inne i den stora staden och vid hemkomsten var alldeles för mätta för att äta middag. Det blev ett lätt mål med te och smörgås senare på kvällen. Barnet serverades till sin stora förtjusning pasta och grönsaker som är en av favoriterna.

LÖRDAG
Rester

Till lunchen serverades grillad korv, grillat äpple, smörgås, bulle och festis då familjen åt lunch i skogen på sin skogsutflykt! Vädret var gråmulet och trist men maten var god elden värmde gott under tiden som några snöflingor letade sig ner över familjen. Korven var en god smakrik spansk historia som jag hittade i readisken på ICA tidigare i höstas och tänkte att det kunde vara värt att pröva på för en tia. Det var det verkligen och den kommer inhandlas fler gånger!

Återstoden av torsdagens kryddstarka experiment blev dagens middag, lika gott och lika starkt smakade det även denna dag.
Barnet som för tredje dagen i rad fick äta pasta till middag visste nästan inga lyckogränser och trodde att det nog var så nära himlen man kunde komma det här.

SÖNDAG
Rödbetssoppa och våfflor

Så blev det då äntligen dags att pröva rödbetssoppa men då jag inte var helt säker på familjens förtjusning så beslöt jag att även grädda några våfflor som efterrättsbackup. Det kändes också som en bra lunchmat kommande dag för barnet som nu ska börja vara hemma med mig som går på föräldraledighet imorgon. Jag är nu så otroligt höggravid som man kan bli när man gått en vecka över tiden och tycker att det kan vara väldigt bekvämt att få värma iallafall ett av dagens mål i micron. Det var för övrigt en mycket klok ide att grädda våfflor då varken mannen eller barnet uppskattade rödbetssoppa överhuvudtaget men artigt och plikskyldigt åt upp sina portioner och sedan kastade sig över våfflorna.

Till våfflorna serverades grädde och rabarbersylt med hallon som smakar mest hallon men inte innehåller så väldigt många deciliter sådana. Det är ett bra knep för att dryga ut hallonen så de räcker längre, rabarber är ju dels väldigt lättodlat men även lättskördat om man jämför med hallonen. När skillnaden i smak inte heller blir särskilt stor så är det ju bara fördelar!


Veckans handling bestod av mjölk, grädde-som jag ju inte skulle köpa höm höm!, jäst, kattmat, äpplen, ägg, amningsinlägg, två ostar och en butterbulle. Lite senare under veckan köptes det också två flaskor schampo, två med balsam och två deoflaskor.

Det landade på just över 300 kronor och är egentligen allt det vi behöver den här veckan. Butterbullen var förstås helt onödig men något jag inte ätit på flera år och precis vad jag behövde för att få lite snabb energi. Som höggravid går det fort upp och ner med energinivåerna och det är lite trångt i magen vilket gör att det är svårt att äta nog mycket för att vara mätt en längre stund. Osten var på extrapris och av sorten prästost vilket är en bra ost att använda i tex matlagning eftersom den har en starkare smak och därför verkligen kan lyfta en måltid.
Ost köper jag ALLTID när det finns på extrapris eftersom den går lagra rätt länge så jag betalar ytterst sällan mer än 49 kronor/kg för vanlig "standardost". Sen finns det ju mer speciell ost som till exempel "Västerbottensost" där man får räkna med ett betydligt högre pris även om den också går att hitta på extrapris. Ju fetare ost desto bättre går den att till exempel frysa ifall det börjar vara på gnällen med datummärkningen. Den enda ost jag egentligen undviker att köpa är hushållsost. Den är väldigt god, faktiskt en av mina favoriter men den smular väldigt mycket och är tex nästan omöjlig att frysa eller snarare tina med ett gott resultat.

Schampo och balsam fick man köpa som ett set för tio kronor styck och deoflaskorna kostade en femma vardera, alltså totalt trettio kronor sammanlagt. Det anser jag vara ett bra pris för hygienprodukter och det var också välkända märken. Jag vet att en del köpstoppare och "lågkonsumenter" undviker att köpa sådant och använder sig av tex "No poo"metoden som går ut på att man torrtvättar håret med saker som finns i skafferiet som mjöl, bakpulver och ättikor av olika slag. Deo köps helt enkelt inte utan man luktar naturligt. Jag är helt övertygad om att vi använder för mycket kemikalier som det är och att det enbart är en fråga om att vänja sig vid naturligare produkter. Dock känner jag mig inte riktigt redo ännu att ta det steget, däremot är det mycket möjligt att jag prövar under vintern för att se hur det fungerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar