tisdag 8 oktober 2013

Babyomkostnader

Enligt någon uträkning någonstans kostar det ungefär en miljon kronor att föda upp ett barn från 0-18 års ålder. Det är ju mycket möjligt att det stämmer, Konsumentverket ljuger sällan, men jag tror att det också går att göra det mindre kostsamt beroende på vad man köper på sig.
Jag har  redan ett barn och en sak som jag minns att jag reagerade över var den FLOD av reklam som överöste mig redan på BB i form av presenter från olika företag och högvis med papper att läsa igenom om allt jag måste köpa för att mitt barn inte skulle växa upp och bli satanist eller dö av blöjeksem. Nu är det ju fem år sedan sist jag födde barn men jag tvivlar ju på att saker och ting har förändrats särskilt mycket, snarare så går det nog istället åt andra hållet med ÄNNU mer reklam och skrämselpropaganda. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om just konsumtionssamhällets fula knep för att utnyttja rädda och osäkra föräldrars situation men avstår just nu eftersom jag skulle komma fram till något annat; vad min baby kommer kosta i omkostnader under sitt första levnadsår. Enligt Konsumentverket är kostnaden för ett spädbarns första år 30 000 kronor om man köper allt nytt och väljer medelprismärken.

Vi har kvar en del saker från det första barnets småbarnstid men tyvärr så brann vårt hus ner 2009 och med det allt babyrelaterat förutom barnvagn, barnstol och bilbarnstol. Så från storlek 74 ungefär har jag kläder och en del leksaker samt matsaker som tallrikar och skedar men allt annat är puts väck. Därför har jag gjort en del inköp nu som faktiskt var nödvändiga och även fått en del saker av goda vänner. I det här inlägget tänkte jag då lista alla utlägg jag gör för att se vad vår nya lilla guldklimp kostar på ett år och jämföra det mot Konsumentverkets 30 000 kronor. Jag har absolut inget emot att köpa något som mitt barn verkligen behöver och skulle självklart inte tveka att lägga allt jag äger och har för att mitt barn ska få det bästa av liv, däremot är jag inte så övertygad om att det bästa av liv baseras på att jag köper en massa saker som egentligen inte behövs.

BARNVAGN av liggvagnsmodell 300 kr
-köptes begagnad 2008 av en kollega som använt den till sina två barn. Den hade från början även en sittinsats som tyvärr försvann i branden så den fungerar bara under den period som barnet ligger ner eller nöjer sig med att sitta med lite stöd. Jag betalade 600 kronor för vagnen då och fick även med ett par kartonger babykläder. De finns tyvärr inte kvar då men jag har ändå delat priset rakt av eftersom det äldre syskonet redan använt vagnen.

BILBARNSTOL av babymodell 700 kronor
-köptes in till det äldre syskonet för 800 kronor och fick kompletteras med inköp av en begagnad exakt likadan stol med insats och allt då det uppstått fläckar på tyget som inte går att få bort och som vi heller inte vet vad det är. Den begagnade modellen köpte vi för 300 kronor.

Bra och praktiskt blev det att ha två stolinsatser som nu kan sitta permanent i varsin bil så vi slipper byta den fram och tillbaka och istället bara kan lyfta loss själva stolinsatsen. Mycket praktiskt! Den fläckiga stolen sparar vi såklart ifall det skulle hända någon kräksolycka med den rena stolen.

En viktig sak att tänka på är att bilbarnstolar av den här sorten har ett bäst före datum och inte ska användas efter det då krocksäkerheten försämras i takt med att plasten i den åldras. Ungefär fem år håller de och det ska finnas en märkning på dem som talar om bäst före datum. Våra stolar är bäst före hösten 2014 så det är ju i grevens tid vi fick användning för dem! När nyttjandeperioden är slut kommer vi att slänga dem och INTE sälja eller ge dem vidare just för säkerhetens skull.

BARNSTOL 0 kronor
-inköpt av sambons föräldrar för länge sedan och har använts av både sambon själv liksom hans bror.  En rejäl stadig modell som tål att ställas i duschen och även går att vända lite upp och ner och hit och dit för att bli både en bil och ett lekbord.

VAGGA 0 kronor
-även den inköpt av sambons föräldrar och är en söt historia med volanger och rynkband och gud vet vad. Vårt äldre barn hatade den över allt annat och VÄGRADE ligga i den men vi gör såklart ett nytt försök.

SPJÄLSÄNG 0 kronor
-fick vi i present av vänner vars barn nått tonåren och därmed ganska självklart inte behöver den. Vårt äldsta barn hatade även spjälsängen så vi får väl se om den kommer att användas överhuvudtaget men vi bör ju iallafall ha en.

SÄNGKLÄDER BABY 0 kronor
-finns kvar sedan barn nummer 1 och är gåvor från vänner och bekanta.

MADRASS

BABYKLÄDER 350 kronor
-köpte en stor papperspåse med allt en baby behöver i en köp och säljgrupp på Ansiktsboken. Även vinterkläder och skor ingick så allt som krävs för iallafall det första halvåret finns i den där påsen. Räknar med att få en del kläder i present som jag uttryckligen ska be om i storlek 62-68.

SKÖTBORDSUNDERLÄGG 50 kronor
-nog hade det gått bra även med en handduk på diskbänken i tvättstugan men underlägget var tjockt och mjukt och har ett mönster av blå ugglor som jag tyckte var väldigt fint. Det ingick i påsen med barnkläderna och kostade egentligen det dubbla men eftersom jag slog till på alltihop så fick jag det billigare.

TYGBLÖJOR X kronor
- har dels bytt till mig ett set med alla blöjor man ska behöva av en tjej men också fått en mängd av en god vän. Ska försöka klara mig på att använda dem förutom när man åker bort då jag föredrar att använda vanliga blöjor då det är väldigt bökigt att hålla på med tygblöjor utanför hemmets fyra väggar. De riktigt frälsta påstår förstås motsatsen men jag håller inte alls med om det. Anledningen att det enligt min uträkning kostar X kronor är att jag ännu inte hämtat bytessetet och därför inte löst ut mot den bal med toalettpapper hon ville ha och därför inte vet vad det kostar.

BARNVAGN av sittvagnsmodell 300 kronor
-köptes in till det äldre syskonet som var en liggvagnshatare och blev verkligen använd! Kostade 700 kronor ny och idag har jag lite svårt att förstå varför vi köpte en ny, ärligt talat kommer jag inte riktigt ihåg hur diskussionerna gick. Vi har också en till sittvagn som inte kostade oss ett öre eftersom vi fick den av en granne till min pappa.

DAGISBARNVAGN av liggmodell 0 kronor
-fick vi även den av vårt kompispar vars barn nått tonåren. Den är lite sned och inte så trevlig att dra runt men fungerar fint att låta barnet sova i på förskolan när det blivit lite äldre och längre.

TVÄTTLAPPAR 0 kronor
-av gamla handdukar har jag klippt tvättlappar som jag sicksackat. De har inte kostat något alls eftersom vi fått alla handdukar vi äger gratis efter vår husbrand. De var redan då begagnade och är idag rejält urtvättade från kemikalier och mjuknötta, perfekt för en liten babyrumpa!

BADBALJA 0 kronor
-finns redan i hemmet och är en present från barnets farmor. Baljan är såklart använd av det äldre barnet och börjar ha sett sina bästa dagar men den kommer duga gott för ändamålet att blaska av baby X någon gång då och då. Jag har varit rätt restriktiv med att bada även det äldre barnet eftersom det sliter mycket på deras känsliga hud och jag själv är av en ömhudad sort och vet hur fruktansvärt ont det gör med torr hy.

BARNFÖRSÄKRING 1200 kronor
-det finns en försäkring man kan teckna som gravid som är kostnadsfri och sedan övergår i ett försäkringsabbonemang. Att vi valt att teckna en försäkring som kostar pengar beror på att vårt första barns försäkring blev en otroligt dramatisk historia som skulle gett oss en stor utbetalning från försäkringsbolaget ifall vi haft den bättre försäkringen. Nu var det inte så och allt gick bra och jag hade inte varit mindre sjuk för att jag fått ut pengar. Men pengarna hade till exempel kunnat ge oss möjlighet att låta min sambo vara hemma mer och hjälpa mig vilket vi inte hade råd med då. Det ingår också ett bättre försäkringsskydd för barnet ifall det uppstår komplikationer och vi behöver pengar till vård eller medicin. Händer inget allvarligt är det pengar jag kan stå ut med att ha förlorat på "ingenting". Hade vi lagt ut dem sist hade jag varit otroligt tacksam.
Försäkringsskyddet räcker sex månader efter förlossningen och ska sen övergå till en "vanlig" barnförsäkring som kostar ungefär 2500 kronor per år. De pengarna kommer vi att ta från barnets konto där överskottet från barnbidraget går in.

BÄRSJAL OCH BÄRSELE X kronor
-även det här är ett byte mellan mig och en tjej på en bytessida, hon har sagt att hon vill ha något ätbart och vi har enats om älgkött och lite hembakt. I pengar så motsvarar värdet av det hon vill ha ungefär 200 kronor vilket jag tycker är helt okej om sakerna är så fräscha som hon säger, i princip oanvänt. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska förhålla mig till kostnaden för den här posten änu då det såklart finns ett värde i det jag byter till mig och det jag byter med. Men ska jag räkna bara det jag köper för pengar eller? Tål att tänkas på!

.................................................................................................................................................................

Summerar man fram till nu listan med inköp så landar vi på runt 2000 kronor. Det har ännu inte köpts någon madrass till spjälsängen, den ska helst köpas ny för att undvika att barnet får allergier på grund av kvalster och baciller som kan finnas i gamla madrasser. Sägs det. Lite motsägelsefullt är det dock att man också helst ska undvika nya textilier till babies då de innehåller mycket kemikalier och miljögifter. En ny madrass borde ju rimligtvis vara full av sådana. Nåja, en madrass ska iallafall köpas in vilket kommer kosta någon hundring eller två. Jag skulle gissa att inköpen för baby X landar på runt 2500 kronor vid dagen för nedkomst. Då har jag räknat med halva kostnaden för allt som köptes in till det äldre syskonet som man beroende på hur man räknar också glatt skulle kunna säga var gratis även om jag inte håller med. Har jag betalat pengar för något har jag betalat pengar och då är det inte gratis.

Nypriset för de här sakerna hade legat på betydligt mycket mer än 2500 kronor, bara en ny liggbarnvagn av det märke vi har kostar mellan 5000-10 000 kronor beroende på modell och tillbehör. Det är helt sjuka pengar. Självklart så ska man köpa en ny barnvagn om man tycker det är värt pengarna och känns bra för en själv men för mig känns det helt absurt. Framförallt när jag bor på landet och ska skjuta min vagn i lera och snö och i yttersta undantagsfall träffa på någon annan människa om jag nu tycker det är viktigt vad andra tänker om min barnvagn.
Den övriga utrustningen kan nog tänkas gå lös på en 5000-10 000 kronor till om man betänker att bara tygblöjornas nypris är flera tusen kronor plus de jag då fått gratis som säkert kostar 2000 kronor de med. Om man tänker som så att ett babyplagg kostar runt 50 kronor nytt och jag har köpt 17 stycken så har vi ju bara där 850 kronor. Plus tre vinteroveraller av olika tjocklek som kostar ett par hundra kronor styck. Kort sagt är det jag hitills lagt ut väldigt lite även om det säkert hade gått få billigare också. När nya investeringar görs så tänker jag fortsätta fylla på min lista i det här inlägget, spännande!
........................................................................................................................................................................

ÅKPÅSE TILL BARNVAGN 30 kronor
På en loppis bredvid min arbetsplats så fyndade jag det sista jag behövde till barnvagnen, en åkpåse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar