onsdag 11 december 2013

Sakta Lucia och blomsterprakt!

Dottern går på förskola och givetvis har de luciatåg. Fram till nu har dottern föredragit att vara en "Sakta Lucia" som hon säger men i år så kom hon på att hon minsann skulle vara en tomte. Jag är glad att jag frågade upp om detta i god tid före då det annars hade kunnat bli en jobbig diskussion bara några dagar innan eftersom hon också ville ha en hemsydd dräkt. Det hon tänkt sig verkade vara någon slags korsning mellan en amerikansk julgran och en hallick från 70 talets Harlem, dvs något överpyntad. Tack och lov lyckades jag förhandla om det hela till en något mer modest variant som jag faktiskt klarar av att tillverka.

Dräkten är sydd av tyger som blivit över från min egen tillverkning av dräkter till levande rollspel som är en av mina hobbies. Nu syns det lite dåligt på bilden men det är alltså en vinröd tröja och luva och det som ser brunt ut är i själva verket grått. Till den här outfiten hör också ett par näbbskor i barnstorlek, blev otroligt "tomtigt"! Det var roligt att sy tillsammans med dottern även om det kan vara en smula tålamodsprövande då vi inte alltid har samma ide om hur saker ska gå till och hon gärna vill att saker ska vara klara innan man egentligen ens börjat. Sådär som 5åringar är.

Ett annat pyssel vi företagit oss i veckan är att sätta ihop en julgrupp till min farmor, en tradition jag försöker upprätthålla eftersom jag ser att hon blir så glad. Under året så försöker jag hitta saker på loppis som kan passa och behöver därför bara köpa en liten blomma när det väl är dags. Ibland har jag också gjort arrangemang till påsk vilket har varit väldigt uppskattat det med. Min svärmor tycker också att det är roligt att få sådana här saker så jag har en till kruka som väntar.
Krukan på bilden kostade 5 kronor och dekorationen med den lilla snögubben och den glittriga stjärngrejen kom i en stor påse med julpyssel som jag bytte till mig mot en låda hembakta kakor. Blomman köpte jag i veckan på Willys, den kostade 20 kronor och är av modell mini för att rymmas och ge plats till lite pynt.

Ett tredje pyssel som jag inte förevigat på bild är att sy julgardiner, även det av ett tyg som blivit över från dräktproduktion. Vinröda smala kappor, precis som jag vill ha dem! Sambon tyckte det blev fint men ville gärna ha längder i grått eller dylikt till. Jag är inte så förtjust i längder men har lovat att överväga saken, tycker att det är roligt att han har åsikter och önskemål om inredning då han egentligen är mest intresserad av bilar och motorer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar