tisdag 3 december 2013

Shine your sink

I en grupp jag är med i på Ansiktsboken så har vi under året på olika sätt försökt förhålla oss till begreppet köpstopp. Nu har vi kommit så långt att vi börjat fundera på nästa års mål då jag tror att de flesta av oss känner att ett totalt köpstopp kanske inte är den mest utvecklande saken att förhålla sig till. Vi har därför börjat diskutera våra olika personliga mål och vad vi kan tänka oss pröva på för att komma närmare ett lyckligt liv med mindre stök och ägodelar. Mycket utvecklande är det att ha en referensgrupp att vända sig till, det roligaste av allt är att jag egentligen inte alls känner de andra utan vi pratar bara på nätet, jättehäftigt!

 
Jag har iallafall bestämt mig för att ett av mina mål för 2014 är begreppet "Shine your sink", alltså städa din diskbänk om man översätter det lite grovt. Vad ska det då ge mig? Jo, enligt rörelsen Fly Lady så är det början på ett mer organiserat och stressfritt liv och det enda jag behöver göra är alltså att städa min diskbänk, oavsett hur förfärligt det ser ut runtomkring. Det jag gissar händer är att man börjar ta tag i resten av stöket eftersom då man tycker att det ser så hemskt ut i relation till den städade diskbänken vilket det ju faktiskt gör. Förmodligen handlar det också om att etablera en vana, att vänja sig vid att lägga tid på hushållsarbetet och hitta en utgångspunkt.

Jag har själv ett ganska stort behov av att inte ha iallafall stökigt eftersom min sedan tidigare utmattningsdiagnostiserade hjärna inte riktigt klarar av stök. Den blir stressad och förvirrad när det inte är rent och blir helt enkelt trött. Utmattningen har förstås gjort att jag haft väldigt dåligt med ork att städa och periodvis har det sett fruktansvärt ut hemma. Nu är jag på väg tillbaka och orken växer varvid det ser rätt okej ut. Fast just diskbänken är jag inte bra på att sköta. Det kan börja bra med att jag kör disken och plockar bort. Fast sen måste jag tömma diskmaskinen och ställer upp det på bänken om det inte är helt torrt och så vill jag få bort disken i diskhon så snabbt som möjligt. Och så stänger jag luckan och startar igen. Och den rena disken står kvar. Kanske eventuellt också någon kastrull eller så som inte rymdes i maskinen. Som jag skulle kunna diska för hand. Sen. :)

Nåja, sådär håller det på. Och det stör mig. Så igår gjorde jag ett teststäd av diskbänken och klockade och dokumenterade hur lång tid det tog och om det märktes skillnad och kändes värt. Bilden nedan visar alltså hur köksbänken såg ut när klockan var 9.54.



10.10, alltså 16 minuter senare så såg det ut såhär:










Ja, jag tror inte att jag behöver säga något mer om saken. Nog ser det rätt mycket trevligare ut. På dessa 16 minuter har jag plockat ur den rena disken, ställt in den smutsiga, ställt in i skåparna, torkat av bänk och ho samt kaklet och diskat en plåt. Idag ser diskbänken ungefär likadan ut men jag gör ett nytt försök! Skam den som ger sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar