måndag 23 december 2013

Veckans mat vecka 51

MÅNDAG
Risgrynsgröt

Dagens stora begivenhet var en eftermiddag med enkelt julpyssel som man tillverkar av återbrukat material. Det var undertecknad som drog igång projektet, egentligen rätt otroligt då pyssel inte är min grej som så. Lyckat blev det iallafall och lyckat var det att bjuda på gröt till middag! Alla åt och var glada. En annan mamma kokade gröten så det slapp jag fundera på.

TISDAG
Jultallrik

Julfest med sambons jobb bjöd på jultallrik från restaurang. Rotsaksgratäng, en bit laxfile, en bit ostpaj, en tunnbrödskorg med sillröra och två skivor julskinka, ett ljusugnsbröd och till efterrätt en klick ris a la Malta med saftsås och en skiva inlagd mandarin. Det smakade väldigt bra måste jag säga även om jag misstänker att det betalats ett hutlöst överpris för det hela. Allt rymdes som sagt på en tallrik så det var inga stora bitar av något, gratängen serverades i små separata skålar och där räknades det med att två skulle dela på varje portion. Jag blev sådär behagligt mätt av det hela men jag misstänker att männen i sällskapet kan ha haft åsikter om tilldelningen. Eller åsikter hade de i allra högsta grad om att det var för lite och för snålt och hej och hå. Jag som är kommunalt anställd och erhåller ett julfika bestående av pepparkaka och lussebulle istället för jultallrik tyckte förstås att hela tillställningen var otroligt generös omän man kan ha åsikter om priset.

ONSDAG
Makaroner och korv

Ja, det finns nog inte så mycket att säga om det. Makaroner och korv är makaroner och korv oavsett hur klämkäckt man försöker beskriva det.

TORSDAG
Köttfärsbiffar och kokt potatis

Sonens gudföräldrar hade bestämt sig för att hälsa på och då vill man givetvis bjuda på något extra gott! I det här fallet blev det älgfärsbiffar med bacon i gräddsås och karamelliserad lök. Då jag ändå höll på gjorde jag givetvis lite extra biffar, närmare bestämt blev det över 20 stycken som hamnade i frysen, förpackade i två glasslådor. Anledningen till att jag frös biffarna såhär och inte som normalt sett i det här huset förpackat i enportionslådor är att potatis gör sig så oerhört dåligt i fryst form. Eller snarare som upptinad efter att ha varit fryst. Den blir helt enkelt vedervärdigt vidrig att förtära så det gör vi inte. Lite i bakhuvudet hade jag att det vankas besök av mina vänner som tillsammans med mig själv arrangerar levande rollspel och jag ska bjuda på middag. Färdiga biffar, tillsammans med den låda med älgfärsköttbullar som finns sedan tidigare, är inte fy skam att ha till det ifall det är så att det yngre barnet bestämmer sig för att krångla den dagen.

FREDAG
Korv, potatis och ägg


Den sista korvbiten och lite överbliven potatis från torsdagen fick bli en av sambons absoluta favoriter; korv, potatis och ägg i stekpannan. Det återstår dock rätt mycket överbliven kokt potatis så vi får se vad jag hittar på med den.

LÖRDAG
Hasselbackspotatis, tomathalvor och bacon

Den kokta överblivna potatisen skalades och skivades nästan helt igenom, penslades med kryddsmör och ställdes i ugnen. Efter en halvtimme fick de sällskap av tomater som börjat se trista och ledsna ut men delades i halvor för att ugnsstekas. När det började se okej ut så stekte jag ett paket bacon och fick där in en proteinkälla i det hela! Det blev gott och var ett alldeles utmärkt sätt att ta tillvara på kokt överbliven potatis. Förslaget kom från kalendern min kommun delar ut varje år för att man ska ha koll på sopsortering och annat, i år kompletterad med lite recept! Ett bra initiativ tycker jag och gott var det också.


SÖNDAG
Rester 2.0

När man inte trodde att man kunde bli snålare än Snålmor kommer Snålfar in i bilden och värmer rester av resterna från gårdagens måltid, kompletterar med några ägg och de sista köpesköttbullarna från frysen och VIPS hade vi ännu en måltid. :) En sallad lyckades vi också krafsa ihop av rester från veckan och kompletterade därmed kostcirkeln på tallrikarna.
En rätt så trist matvecka, förutom tisdagen, går mot sitt slut och vi hoppas på mer ork i framtiden! Samtal har förts om att försöka höja nivån på maten ett snäpp, något som medvetet hållits nere detta år då Snålmor varit förfärligt gravid och trött under stora delar av tiden. Vi får se vad det nya året bjuder på!

Veckans handling gick på ungefär 650 kronor och då var det förstås en hel del jul kring det. Skinka och prinskorv är redan handlat och gästerna kommer även ta med en del av maten. Jag skulle uppskatta att de pengar som lagts ut på den rena julmaten är ungefär 500 kronor. Det tycker jag är väldigt bra med tanke på att vi står för huvuddelen av en julmiddag för 7-8 vuxna och två barn. Vårt julbord dignar inte av överflöd men innehåller något som alla gillar. De rätterna som alla tycker är "sådär" har jag valt bort eftersom jag tycker att det är onödigt att äta saker bara för att. Julens främsta kännetecken är ju annars just överflödet och det är lätt att avsluta dagen med magknip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar