tisdag 3 december 2013

Veckans mat vecka 48

Tiden har som sagt bara flugit iväg de första veckorna med vår nye son men nu ska jag återigen försöka ge mig på att dokumentera det vi äter.

MÅNDAG
Älgkött och ris

Stekt älgkött med svamp och lök samt ris. Mannen förärades även med en gräddsås som jag själv fick avstå ifrån på grund av sonens trilskande mage. Mannens mat såg ofantligt mycket godare ut än min även om det var helt okej utan sås.

TISDAG
Rester i form av spagetti och köttbullar

Mannen var borta till middagen så jag och det äldre barnet utfodrade oss med rester. Barnet vägrade självklart att äta köttbullarna eftersom de är hemgjorda och allt som är hemgjort är riktigt äckligt enligt barnet. Och kött är ju extra äckligt. Men spagetti och avokado, DET är grejer det och det åt hon också med god aptit tillsammans med ett par glas mjölk. Själv åt jag köttbullar och njöt av varje tugga då de var tillverkade av älgköttfärs.

ONSDAG
Palt
Kotlett och potatis


Min sambo kommer från Norrbotten vilket hans mor då också gör. Alla kvinnor från Norrbotten kan inte koka palt men min svärmor är en av de som kan. På en hög nivå. Igår anlände det tre trasiga paltar som blivit över vid sambons besök i föräldrahemmet och som var bara mina. Jag var snäll nog att dela dem med det äldre barnet och åt ett slags mellanmål på stekt palt. Oj så gott!

Till middagen var jag fortfarande mätt på palt så barnet och sambon utfodrades på ett gäng väldigt små mandelpotatisar som kokades och serverades till överblivna kotletter från förra veckans grillparty med några vänner. Barnet åt självklart inte kotlett utan mumsade potatis, grönsaker och smörgås istället.

TORSDAG
Pasta och korvgryta

I frysen hittade jag en halv korvring. Den tinades under eftermiddagen och hackades och frästes sedan tillsammans med två lökar, en burk svamp och ett äpple. Chilisås och senap fick bli de huvudsakliga kryddorna med lite salt och sen slog jag över en förpackning mjölkfri gräddprodukt. Det blev faktiskt riktigt gott och serverades tillsammans med kokt pasta. Det blev också rester över till tre matlådor som ställdes i frysen. När jag ändå höll på fick en överbliven kotlett en slev överbliven pasta och blev en fjärde matlåda som också fick ta plats i frysen.

FREDAG
Restomelett
Blodpudding

Mannen i huset tuffar på ner mot Göteborg för att hämta en tävlingsbil så jag och barnen roar oss själva under helgen. Det var tur med tanke på att vuxenmiddagen bara räckte till en person och jag inte vet om jag haft samvete att inte låta sambon få den då den innehöll en av hans favoritingredienser; stekt fläsk!
I en burk hittade jag nämligen en liten skatt, överblivet stekt fläsk från en tidigare Carbonara. Detta blev en mycket god omelett tillsammans med en tomat som börjat se lite ledsen ut. Ofantligt gott!

Barnet fick blodpudding, en klar favorit som visst är helt ätbar men någon fläsk och tomatomelett är det ju inte!


LÖRDAG
Spagetti och köttfärssås

Plockade fram två påsar köttfärs ur frysen och gjorde därefter en rejäl laddning med spagetti och köttfärssås. Till min stora glädje åt barnet med god aptit även köttfärsen, jo jag tackar! Istället för att göra mindre matlådor och frysa direkt som vi oftast gör med rester så sparade jag allt i kylen för att ha lättvärmda rester under morgondagen då matlagning med ett kolikbarn är lite knepig ifall barnet inte sover just precis när matlagningen ska ske. Bättre då att ha rester nära då man är ensam vuxen hemma. Jag har för övrigt fått en fråga om vi bara äter ett mål mat om dagen? Nej, vi äter ALLTID lunch i detta hus, oftast rester av gårdagens middag eller något annat lite enklare. Men lunch serveras alltid och det är alltid tillagad mat.

SÖNDAG
Rester

Rester av alla de slag förgyllde en halkig och snöig söndag. En härlig mix av allt möjligt gjorde alla mätta och glada.

Veckans handling började med en lista innehållande mjölk och bakplåtspapper och slutade med en nota på ungefär 600 kronor då det visade sig finnas blöjor till extremt förmånligt pris. Jag har tidigare skrivit om det onödiga med att hela tiden hitta på ursäkter för att använda grädde i maten och verkar nu ha blivit bönhörd då det yngre barnet har magknip vilket kräver mjölkfri kost. Det finns alternativ till grädde men de är så pass dyra att där går nog min gräns för vad jag tycker är prisvärt på en daglig basis. Istället får det bli helggrädde, billigt och nyttigt! Och sjukt trist. Något så fruktansvärt! Jag tycker att målet att äta mer av det som finns hemma uppnåtts ganska bra även om handlingen blev lite dyrare än planerat. Å andra sidan sparar det ju pengar i det långa loppet med blöjorna så det beror ju bara på hur man ser det. Vi fortsätter att äta av det som finns hemma och jag ser att det börjar bli en smula mindre trångt i främst skafferi och kyl. I och med kravet på babyvänlig kost som är mjölk, bön och lökfri försvann en del mycket vanliga komponenter i vår matlagning men jag tror nog att vi ska klara oss ganska bra en vecka till på det som finns hemma. Det är lite tråkig mat men det går givetvis att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar