söndag 29 december 2013

Veckans mat vecka 52

MÅNDAG
Pizza

Av ren slöhet blev det pizza till middag, rentutav på pizzeria till och med! Det kostade ungefär 250 kronor med dricka och om det är värt pengarna kan man verkligen ifrågasätta. Gott var det iallafall och resterna fick följa med hem i en kartong, varken jag eller sambon är nämligen sådana att vi egentligen orkar äta en hel pizza på en gång.

TISDAG
Julbord

Jag HADE verkligen tänkt komma ihåg att fotografera när jag dukat upp men det glömdes förstås bort i den allmänna villervallan. Det som bjöds var iallafall uppskattat och omfattade:
Potatis från vårt eget potatisland
Skinka- färdigkokt men omkokt i ugnen med lök, äpple och citronsaft. Blev väldigt uppskattad.
Prinskorvar
Sillsallat-potatis, matjessill, lök
Kokta ägg
Rödbetor, snittgurka, senap
Ljusugnsbröd, smörgåsrån
Kalvsylta-hemkokt
Aladåb-hemkokt
Brieosttårta- jag valde mellan brieosttårta och gravad lax eftersom det nästan bara är jag som tycker om det. Kändes onödigt att ha båda sakerna när jag vet att de MÅSTE ätas upp och därför blir äta utan att jag egentligen kanske är så sugen. Min syster som väntas på annandagen äter ytterst lite saker från julbordet men tycker om ost och då passar brieostpaj alldeles utmärkt så valet var inte så svårt.
Leverpastej
Smör

Till det här dracks det förstås julmust. På kvällen fikade vi småkakor av alla de slag som min svärmor bakat och tagit med sig. Det här var nog det mest avskalade julbordet vi haft och jag tycker att det gick alldeles utmärkt eftersom julmat inte intresserar mig särskilt mycket. Jag vet inte om de övriga egentligen tyckte att det fattades saker men jag har gått tillväga som så att jag frågat alla vad de vill ha och sen bara sett till att det finns just exakt det som nämnts. Jag är själv väldigt förtjust i sill av alla de slag men det känns ofantligt onödigt att duka upp sillbuffé när det bara är jag som äter det. Sen ska det då stå sillburkar i kylen resten av året och ge mig dåligt samvete, nej tack! Midsommar firas alltid i glada sillvänners lag och där är ett stående inslag sillunch som innehåller allt en sillvän kan önska sig. Där får jag ett utlopp för min kärlek till inlagd sill som räcker resten av året och därför kändes det okej att avvara det stora utbudet.

ONSDAG
Rester

Både julmat och pizzarester fick stå till tjänst dagen lång.


TORSDAG
Julbord 2

Besök av min släkt i form av far med fru, farmor och syster bjöd på en ny möjlighet att bjuda på julmaten. Den här omgången saknade aladåb, kalvsylta och sillsallat, istället förstärktes det upp med brieostpaj,ägghalvor med romröra och matjessill. Sillen är från midsommar och kostade 5 kronor förpackningen, jag köpte en extra förpackning och tänkte att det kunde komma till användning sen. Sen visade sig vara ett halvt år senare. Rommen var också köpt på extrapris och blev piffig med lite turkisk yoghurt, majonäs och torkad dill. Lite finhackad rödlök fanns det också på sidan för den som ville ha det.

Alla verkade nöjda och mumsade den här omgången med. Faderns fru är glutenintolerant och därför bjöds det inte på kakor efteråt utan fudge som jag kokat själv, garanterat glutenfri. Jag hade också lite skumtomtar och en Aladdinask att bjuda ur så sött saknades inte till kaffet.

FREDAG
Rester

Ja gissa vad vi ätit idag då? :)

LÖRDAG
Rester

Det börjar bli lite löjligt det här men vi hoppas att det snart är de sista bitarna av julbordet som åker ner i våra magar. :)

SÖNDAG
Korv stroganoff och ris

Det började kännas som att det var dags för något mer än julbordsrester så från frysen grävdes två skivor pariserkorv fram och förvandlades till korvstroganoff, en av barnets favoriträtter. Fast inte idag. Istället åt hon ris och gurka men se korvstroganoff, det ville hon verkligen inte ha! :)

Veckans handling gick på just under 800 kronor vilket är rätt dyrt för att vara en veckohandling i vår familj. I dessa pengar ingick då ett byte av kolsyrepatron för 70 kronor, skinka på extrapriset 20 kronor/kilot och Bregottpaket för 20 kronor stycket. Det blev två stora skinkor, sammanlagt 7 kilo, och fem paket Bregott. Sen var det förstås en del till nyårsmiddagen och såklart lite extra roliga saker till det, bland annat roligt strössel att piffa upp efterrättspannacottan med. Bara strösslet gick på 30 kronor och det är självklart inget problem men det jag menar är att extra saker kostar pengar och ofta mer än vad man tänker på. Ett par extra saker sådär vid en handling blir snabbt pengar. 30 kronor extra i veckan är ingenting som så men vad blir det på ett år? 1560 kronor. Det är däremot betydligt mycket mer pengar det.

Om det är något jag verkligen börjat reflektera över det här året som jag konsumerat mer medvetet är det hur sant talesättet "Många bäckar små gör en stor å" är. Nog har jag väl förstått att det är sant men mest varit irriterad över att det är så himla trist att hålla på och avstå från trevliga småsaker och vem orkar göra det och det kan inte göra så stor skillnad osv osv osv. Men det gör ju det. Ett av de mest berömda exemplen är en kopp kaffe på stan varje dag som kostar runt en tjuga. 7280 kronor kostar det att dricka en kopp kaffe varje dag. 5200 kronor blir det om man bara räknar med fem dagar per vecka. Fast 5000 kronor är för min del fullt tillräckligt mycket pengar för att jag ska känna att jag inte blir så sugen på kaffe, iallafall inte sådant jag köper på stan. Det svåraste är förstås att hitta en bra balans mellan att använda sina pengar vettigt och att investera i den själsliga ekonomin som jag pratat om tidigare. En svår balans som jag jobbar vidare på under kommande år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar