tisdag 10 december 2013

Veckans vettiga val vecka 49

KÖP
Julen närmar sig med stormsteg och hittade under veckan en verkligt bra julklapp till det äldsta barnet; en spark med en plog. Av bilderna att döma var det en riktigt fräsch spark och jag har gjort lite affärer med säljaren tidigare och aldrig blivit det minsta besviken. Nypriset på det här sakerna ligger runt 2000 kronor och jag betalade 700 kronor vilket får anses vara mer än godkänt. Barnet har pratat om en spark under hösten så det blev ju finfint! Hon får i regel pengar i julklapp av både min pappa och min farmor eftersom de tycker att vi bättre vet vad hon behöver eller vill ha men det är inte så ofta som vi faktiskt köpt något för pengarna utan sätter oftast bara in dem på hennes sparkonto. Så det blir en bra julklapp från min släkt!

Köpte boken Bröderna Lejonhjärta till en av barnets vänner som fyller år på lördagen och ska ha kalas. Hittade originalutgåvan med de vackra bilderna av Ilon Wiklund, otroligt välbevarad! Lite sugen blev jag på att den skulle få bo kvar hos oss bara för att den var så vacker men så tog jag mig mentalt i örat och tänkte på hur glad kompisen kommer bli över den spännande historien!

Fick tipset att pröva Windi pysventiler till sonen som ägnar en ganska stor del av sina dagar åt att ha ont i magen. De verkar fungera rätt bra, magen har visserligen varit rätt högljudd men ventilerna verkar hjälpa till att få ut luften och då verkar det bli bättre fart på magen. Fortsätter det fungera var det verkligen ett helvärt köp även om det är engångsartiklar av plast.

RENSA I RÖRAN
Har under veckan fortsatt att rensa och har hela bagageluckan på bilen föll, Tyvärr så var det så kaosartat på det ställe jag besökte för att lämna saker att det inte blev av. Har bestämt mig för att i fortsättningen bara lämna på ett mindre Röda Korset som finns på orten jag kommer ifrån. Det är bara tre mil bort och min pappa och hans fru bor fortfarande där så någon gång omsänder besöker jag orten. Varför då inte passa på och lämna saker för en god sak? De stora butikerna i stan får alldeles tillräckligt med saker iallafall tänker jag.

BYTEN
 En person i min bytesgrupp hade en massa pysseltrams som hon kallade det och jag hade hembakat. Det blev ett uppskattat byte vill jag lova, både hos barnet som fick pysselmaterial och hos bytaren som fick hembakat. Jag gillar att baka men är väldigt dålig på att fika, jag glömmer liksom bort det när jag fått ner det i frysen. Bra då med folk som vill ha kakor så jag kan få baka och göra någon glad utan att ha dåligt samvete över att det sedan bara ligger i frysen!  Pysselmaterialet i sig var i mina ögon gräsligt fult, det var glitter och glamour och inte alls min stil, själv föredrar jag naturmaterial och glitterfritt. Men barnet älskar det och sken som en sol.

ÅTERBRUK/PYSSEL
Julgardiner blev det under helgen, sydda av ett tunt rött gardinlinne som jag köpte mycket mycket billigt på någon Jotexrea för ett par år sedan. Kommer inte ihåg exakt men det är möjligt att jag fick 5 meter för 200 kronor eller något liknande. Eller var det 10 meter? Galet billigt i vilket fall som helst! Tyget är väldigt snyggt men är något tunt att sy kläder av, man behöver nästan fodra dem för att det ska bli riktigt bra och det är inte riktigt tanken med medeltidskläder som sys i linne. Bra då att hitta andra användningsområden! För att piffa upp dem skulle man kunna rita ut julfigurer från pepparkaksmått på ett tyg i en avvikande färg och sen limma på. Det har jag dock inte tagit mig för än men tankarna finns.

Min dotter meddelade hips vips att hon på årets Luciatåg minsann tänkte vara tomte. Inte vilken tomte som helst visade det sig då hon hade en mycket tydlig bild om hur hon skulle vara klädd. Jag kan säga som så att den tomtedräkten köper man inte för 149 kronor på ICA Maxi som jag först hade tänkt mig, alternativt byta till mig förstås. Även om det blir jobb så tycker jag att det är kul att hon har egna ideer om vad hon vill och kan uttrycka dem och jag känner mig tacksam och ödmjuk över att jag kan ge henne det hon vill genom att skapa. Tyget kom från min egen enorma samling och behövde verkligen inte köpas in så det var ju bra. Det vacklades lite fram och tillbaka mellan om hon skulle ha klänning eller tröja och byxor, just nu är trånga kläder den stora fasan och att fastna när man drar klänningen över huvudet det värsta av allt. Att man kan fastna lika mycket i en tröja verkar hon inte ha reflekterat över, det är just klänningar som är den stora stora fasan. Hon tog det hela mycket seriöst och ritade tom en bild av vad hon tänkt sig, något som i mina ögon verkade vara en korsning av en julgran och en hallick från 70-talets Harlem. Jag lyckades omförhandla det hela till en något mer modest variant, bilder kommer senare när den är klar.

FÖR ANDRA
Har beslutat att ordna en gudstjänst i en alternativ lokal för min egen församling som tack för lånet av församlingens lokaler till en förening jag är medlem i. För min församling är min förenings verksamhet rätt obegriplig för de flesta tror jag; levande rollspel är inte något som pensionärer i största allmänhet begriper sig på. Jag har också erfarenhet av att man som församlingsmedlem är negativt inställd till just denna hobby då man tycker att det verkar skumt, otäckt och farligt. Så tänker inte min församling, iallafall inte så de talar om det högt, och lånar därför ut sina lokaler till evenemang som min förening ordnat. Detta förtjänar ett tack utöver den högst symboliska summa pengar vi betalat och därför tänker jag ordna en gudstjänst på det område som min förening äger och arrenderar. Det finns ett flertal hus och det största av dem passar bra för gudstjänst. Efteråt tänker jag se till att vi bjuder på lunch och ger församlingsmedlemmarna tillfälle att titta på utrustning och annat. Det kommer att bli toppen!

Har tillsammans med en annan mamma i byn organiserat upp en julpysselträff med enkel middag för byns barn och föräldrar. Jag kommer ordna enkelt pyssel av återbrukstypen och den andra mamman kokar risgrynsgröt. Det känns roligt att ordna något för de andra i byn! Jag är överhuvudtaget väldigt mycket för att göra saker för andra, tycker det är jätteroligt att hitta på och planera och fixa så andra bara kan komma och ha trevligt och trivas.

ÖVRIGT
Var väl inget val jag egentligen kunde göra men fick besök från församlingen jag är medlem i med anledning av min sons födelse och fick en fin julkrans i present av dem och en stor och fin högrev från en av besökarna som har egna köttdjur. Jättefint och omtänksamt!

På kalaset vi besökte på lördagen fick min dotter ett fint pussel med många kluriga bitar i present av familjen eftersom hon blivit storasyster! Vår pojke fick en fin blå mjuk filt och en liten skallra, perfekta presenter eftersom det är något som vi saknar. När de ändå höll på med presenter fick jag och sambon ett paket med en väldigt vacker ljuslykta och ljus med äppellukt. Den här familjen är verkligen gullig och trevlig och jag började genast fundera på om jag kunde återgälda den här fina gesten på något vis. Sen kom jag på att jag tidigare i veckan gav dem Arabiaporslin till ett värde av ett par hundralappar och att de nog ansåg sig vilja återgälda den gesten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar