tisdag 3 december 2013

Veckans vettiga val sista tiden

Tänkte försöka dela upp det här inlägget under rubriker i fortsättningen så de blir mer överskådliga. Ett mål är också att bli bättre på att ta bilder till mina inlägg, det är alltid roligare att läsa om det finns bilder, och jag vet faktiskt inte varför jag är så vansinnigt trög!

KÖP
Veckans stora händelse vecka 48 är sambons resa till södra Sverige där han ska hämta upp en tävlingsbil. Det kostar förstås pengar, både bilen och transporten men är en bra affär i jämförelse. Sambon passar också på att besöka vänner längs vägen och tar med egen mat och fika för att spara pengar och tid då han och kompanjonen bestämt sig för att köra i ett ett svep och alltså inte stanna för att äta. De har också tagit på sig att leverera en del saker när de ändå tar sig ner genom Sverige och kommer tjäna en del slantar på det och om inte annat en massa good will för att de ställer upp. Det ska inte underskattas att ha folks tacksamhet, det vet man aldrig när det kan betala igen sig.

Köpte på Kupan en bok till min svåger i julklapp; "Töntar och troll" av Cello. Verkade vansinnigt rolig!

Köpte två seriealbum till min flicka som hon fick välja själv och även tre lådor med någon slags julklistermärken som går sätta på julklappar och även pyssla med. Seriealbumen hade jag egentligen tänkt skulle vara typ Bamsetidningar för 1 krona styck eller så men det var just albumen hon fastnade för och jag föll till föga. Till en kostnad för 30 kronor visade det sig sedan. Ett gammalt seriealbum visade sig nämligen kosta 20 kronor och det andra 10 kronor så det var ju inte heller direkt jämn prissättning. Det är inte mycket pengar och jag har för all del råd men det som är så märkligt är att en ny inbunden bok kostar på sin höjd 20 kronor på samma ställe. Hur ett gammalt nött album och en ny bok kan ha samma värde övergår mitt förstånd. Nåväl, det betalades för iallafall.

BYTEN
Har ganska mycket blommor hemma men inte ytterkrukor till alla och har därför efterlyst det i min bytesgrupp på Ansiktsboken. Fick napp på två plastkrukor mot några hembakta kakor. Bytaren försökte ivrigt få mig att köpa mer saker av henne när jag ändå var där vilket jag försökte få henne att förstå att jag inte var intresserad av då jag ju egentligen ska ha köpstopp. Jag talade för en smula döva öron då hon å ena sidan beundrade min karaktär men i nästa sekund förevisade allehanda möjliga loppisprylar som fyllde hennes garage. Jag såg flera fina saker som så men jag kände mest att jag bara blev jättetrött av alla grejer. Hade jag varit henne hade jag packat släpet fullt och kört sakerna på second hand för att återta kontrollen över mitt garage.

Bytte också till mig två stora gamla syltburkar, eller snarare fick dem mot avhämtning. Min plan var att försöka göra något slags arrangemang i dem att ha ute på bron med ett ljus och enris men när jag fick hem dem visade de sig vara lite för smala för det jag tänkt. Dock hade de fina och fräscha lock vilket gör att de blir bra förvaringsburkar för skafferiet!

Pyssel är som sagt hett i detta hus, därför bytte jag till mig lite blandat julpyntskrafs från en trevlig kvinna för att ha i gömmorna till det kreativa barnet. Hon fick hembakt och såg glad och nöjd ut.

RENSA I RÖRAN
Rensar ut barnkläder, mammakläder och överblivet grejs för att skapa rymd och plats. Borde kanske sälja saker istället men tycker mest det blir komplicerat och omständigt. Min sambo är vansinnigt duktig på att sälja överflöd från sina hobbysaker men jag är alldeles för uselt tålmodig tyvärr. Eftersom jag är föräldraledig så borde jag kanske ta mig i kragen på att sälja för att dryga ut kassan en smula, vi får se vad framtiden ger! Fem påsar med blandade kläder, skor, sjalar och dylikt blev veckans skörd vecka 48. Då har jag ändå inte gått igenom alla barnkläder klart, mitt dukförråd och lite andra skåp. Det jag rensat är hallgarderoben och min egen garderob.

Jag har även gett bort Arabiaporslin till en vän i byn. Vi fick porslinet när det brunnit, det kom från ett dödsbo och är inte alls komplett men några tallrikar, assietter och en såskanna. Färgen är fin och så men varför ska det vara här när det kan komplettera min väninnas servis? Tror att den generositeten kommer betala sig mer än de få hundralappar det ger vid en försäljning.

ÅTERBRUK/PYSSEL
Har tyg till både höstgardiner och julgardiner som ska färdigställas sedan en tid tillbaka och har iallafall kommit så långt att jag beslutat mig för vilka tyger som ska användas.

Har sedan tidigare bytt till mig tyg från en tjej som jag avser att förvandla till en sänghimmel åt min dotter som älskar prinsessaktiga saker. Hon gillar också att döda drakar med svärd så hon är en rolig mix av båda sakerna. Vi kallar henne riddarprinsessan till hennes stora förtjusning. Jag har nu börjat fundera på hur jag på bästa sätt ska färdigställa sänghimmeln. Helst skulle jag nog vilja ha typ ett avskalat cykelhjul att utgå ifrån men ska höra med sambon vilka resurser som finns ute i bilverkstaden.

Upptäckte i samband med att spjälsängen ställdes i ordning att spjälskyddet var sådär fräscht. Det är inget fel på det men det är ett trist 80talstyg i gult och banden som ska knytas fast saknas på vissa ställen osv. Därför beslöt jag att piffa upp det genom att sy ett nytt överdrag och sätta nya band.Så långt är allt väl förutom tiden och orken att ta tag i att göra det. Förhoppningsvis så blir det av innan det är dags för sonen att flytta hemifrån.

Tillverkat egen adventsljusstake med konservburkar, gamla bokmärken och utklippta bilder.



FÖR ANDRA.
Skrivit upp mig på en gåvolista för välgörenhet. Presentkort som ges till behövande utan att några besvärliga frågor ställs.

Har gjort i ordning och slagit in några julklappar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar