måndag 16 december 2013

Veckans mat vecka 50

MÅNDAG
Bulgursallad med gröna ärtor och skinksvampröra med lök

Mannen i hushållet lagar inte mat lika ofta som jag själv då han i regel är hemma senare från arbetet än vad jag är. Den här måndagen var han dock sjuk och hemmavid och tog plats vid spisen. Projekt äta ur kyl och frys tilltalar hans påhittiga sida och i frysen hittade han svamp, hackad lök, skinka, gröna ärtor och majs. Det här förvandlades tillsammans med bulgur och vitlök till en riktigt god måltid som alla i familjen åt av.

TISDAG
Varma mackor

Sjukdomarna härjar vilt i familjen och en stor del av dagen ägnades åt att åka land och rike runt för att få ut dotterns astmamediciner som var slut på alla ställen utom ett. Middagen blev därför ett rätt förskjutet kapitel som slutligen blev en mycket trevlig stund tillsammans!

Till mackorna användes fralla, chilisås, skinka från frysen, tomater, det sista av en ost och resterna från gårdagens skinksvampröra. Vi prövade idag att smaksätta med rosmarin ovanpå vilket gifte sig rent förnämligt med tomaterna och vitlöken! Till mackorna bjöds det nybubblad julmust och te. Barnet föredrog att bara ha chilisås och ost på sin och åt sedan vanliga smörgåsar istället då det inte var riktigt hennes smak trots allt. Det blev tre mackor över som lades i kylen och mest troligt blir lunch till de vuxna imorgon i sällskap med en sallad med både grönsaker och frukt.

ONSDAG
Bulgurpytt

Under tisdagens jakt på astmamediciner besöktes bland annat ICA Maxi där det såldes ut trepack bacon för 15 kr styck då det var kort datum på dem. Det hamstrades såklart bacon och Snålmor tänkte att det vore väl gott med bacon i någon form till middag? Gärna i kombination med resterna från måndagens bulgursallad som ju blev över då vi la den tillhörande röran på de varma mackorna dagen innan. I kylen fanns också en öppnad korvring som mestadels använts som pålägg under sjukveckan och den behövde förstås komma till användning innan det var försent. Korvbitar, baconbitar och bulgursallad stektes ihop i stekpannan tillsammans med lite vitlökskrydda. Slutligen slog jag på två ägg och rörde runt för att få lite asiatisk pyttkänsla över det hela. Jag och mannen tyckte det blev gott, barnet sparkade totalt bakut och vägrade äta när det var blandat och bacon och blä och usch och alla ord för äckligt hon bara kunde komma på. Trots det hade jag innan erbjudit henne att få bara bulgursallad och korvbitar, dvs att jag skulle värmt de delarna först INNAN bacon och ägg blandades i men det visade sig att vi missförstått varandra och hon trodde att jag menade att allt skulle vara i samma panna men var för sig. Ytterst lite ärtor var nog det hon petade i sig och sen blev det de tillhörande gurkbitarna som åkte ner samt mjölken. Barnet hävdade sedan bestämt att hon var mätt och inte orkade en smula till. Då hon senare åt dubbla portioner gröt och smörgås innan sänggåendet misstänker jag starkt att hon ljög. :)

TORSDAG
Ugnspannkaka

Under förmiddagen kom det en varning för storm senare under kvällen och natten varvid Snålmor givetvis passade på att handla när hon ändå besökte den närliggande orten för ett besök på arbetsplatsen. Det finns inga träd som kan falla över vår uppfart men väglaget är för tillfället fruktansvärt halt och att köra är nog besvärligt som det är, att göra det i storm kändes inte det minsta tilltalande. Försvinner strömmen och det blir kallt kommer våra bilar inte att starta och då är det nog allt bäst att ha ätbart hemma om man inte vill gå två mil till affären. Nu var det egentligen inte mat utan mjölk som var det egentliga målet, både mannen och barnet dricker mycket mjölk och har svårt att tänka sig ett liv utan. Snålmor är laktosintolerant och använder ytterst sällan mjölk men har såklart hjärta för de sina. Eftersom hon också är en Snålmor köper hon givetvis alltid åtta paket för 65 kronor istället för att betala 10 kronor paketet. Eftersom hon värnar om öppna landskap köper hon också alltid mjölk från det lokala mejeriet men det är en annan historia.

I vart fall så blev det mycket mjölk i kylen när jag återvände hem med dessa åtta liter och därför beslöt jag att ugnspannkaka var dagens middag. Det visade sig att sylten var slut så det var bara att sätta igång med syltkok också när jag ändå höll på, resultatet blev en blåbärshallonsylt som enligt Snålmors utlåtande smakade alldeles utmärkt!
Ugnspannkakan fick dock vara då jag inte är helt säker på att yngsta barnets mage skulle uppskatta kombinationen av mjöl och mjölk via bröstmjölken, istället förbarmade jag mig över resterna från gårdagens bulgurpytt vilket också smakade väldigt bra.
Barnet tyckte att den nykokta sylten var så god att hon beställde kall pannkaka med sylt till kvällsmål innan sänggåendet. Det får man väl ändå säga är ett godkänt betyg.

FREDAG
Spagetti och köttfärssås

I frysen fanns det överbliven tacoköttfärs som fick stämma träff med härlig färsk vitlök, krossade tomater och ett paket mellangrädde! Alla var glada och åt, även barnet.


LÖRDAG
Potatis och köttbullar

Från vårt eget lager hämtades det potatis som kokades och serverades med köttbullar; TYVÄRR av den köpta sorten. Jag tycker verkligen inte att de är goda men barnet älskar dem. Eftersom allt i hemrullad köttbulleväg är helt uteslutet för barnets del så händer det att jag köper köttbullar just för att det ändå ska tränas att äta dem omän jag själv finner deras smak helt vedervärdig. Till det serverades gurkstavar som barnet själv hackat.


SÖNDAG
Rester

Hela dagen lång och till alla mål fanns det burkar i kylen med diverse rester som försåg oss med näring och energi.

Veckans handling landade nog någonstans på runt 600 kronor. Runt en hundring av det är läskessens då jag passade på att bunkra upp i samband med att jag besökte den affär där vår favoritessens finns. Det blev också en viss baconhamstring då det var extrapris på bacon på samma affär som där jag handlade essens. Nästa vecka bör vi nog se över det sista som fattas till julbordet som i år blir mindre än vanligt då gästerna är färre. Överhuvudtaget är vårt julbord rätt litet; jag har nämligen gjort en undersökning bland de återkommande gästerna och sett till att det finns något som alla gillar och sen strukit resten. Varför lägga pengar och energi på något som ingen egentligen vill ha? Så fruktansvärt onödigt! Onödigt var det kanske också att köpa en massa bacon när man egentligen jobbar på att försöka tömma sina förråd men någonstans måste man ju hitta en balans mellan att hamstra och att ha förståndiga förråd. Ett separat inlägg om detta kommer, känner att tankarna kring detta kräver en del eget utrymme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar